محمد حسین گلستان زاده و شرح دفتر اول مثنوی

آرخا: کتاب « دفتر اول مثنوی مولانا شرح استاد محمد حسین گلستان زاده اهری» به قلم اصغر محمود آبادی منتشر شد. به بهانه انتشار این کتاب یادداشتی از محمودآبادی را در ادامه می خوانید که تیرماه امسال در دو هفته نامه گویا منتشر شده بود.
اصغر محمودآبادی: شرح و تفسیر کتاب های دینی و ادبی از قدیم امری مرسوم و رایج بوده با گذشت زمان زبان گفتاری از زبان نوشته فاصله می گیرد و فهم نوشته دشوار می شود یا اندیشه های برتر باید برای افراد معمولی تجزیه و تحلیل شوند تا در کاسه فهم آنان جای گیرند. حتی تبدیل نظم به نثر نیز ما را در دریافت معنی آن یاری می کند. چند لایه بودن آثار ادبی دلیل دیگری بر تفسیر آن از سوی افراد آگاه و صاحبدل است. مثنوی معنوی که عده ای آن را قرآن عجم نامیده اند دریایی از اندیشه های والای مولاناست و شروح بسیاری بر آن نوشته اند.
مرحوم محمد حسین گلستان زاده که بیش از سی سال از عمر خود را صرف تعلیم و تربیت کرده دست به کاری بدیع زده و دفتر اول مثنوی را موجز و مختصر شرح داده و در زمان حیات خود آن را جهت خوشنویسی در اختیار آقای احد حسین زاده از خوشنویسان نامی اهر که از فارغ‌التحصیلان ادبیات فارسی است گذاشته تا زیبایی اثرش را دو چندان کند. شاید اگر اجل مهلت می داد بقیه مثنوی نیز همین سرنوشت را می‌یافت.
مرحوم محمدحسین گلستان زاده در سال۱۳۰۰شمسی در اهر به دنیا آمد. در سال ۱۳۲۶ با سمت معلمی در وزارت فرهنگ استخدام شد.
در سال ۱۳۳۶ با همکاری آقای عطری کتابفروشی سعدی را دایر کرد. پس از چندی از شریک خود جدا شد وکتابفروشی حافظ را تاسیس نمود. محل این دو کتابفروشی در بازارچه «بالامچید قاباغی» اهر بود. کتابفروشی حافظ بعدها به چهارراه پلیس که امروزه چهارراه معلم نام دارد و بعداً به میدان شهرداری انتقال یافت. آن مرحوم از سال ۱۳۴۶ از مشغله کتابفروشی دست کشید. در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تبریز قبول شد.
مدتی با سمت مسئول آموزش و تربیت معلم اداره آموزش و پرورش مشغول کار بود در سال ۱۳۵۴ مدیریت مدرسه راهنمایی همت را به عهده گرفت و اندکی پس از انقلاب اسلامی به افتخار بازنشستگی نایل آمد. وی هم زمان با خدمت در آموزش و پرورش در امور عام المنفعه نیز شرکت داشت. از جمله همراه با مرحومین شایگان، محمودیان ، پیرخجسته و رستمی به عنوان اعضای هیئت مدیره، بیمارستان قدیم شهر را احداث نموده و بر پیشرفت آن نظارت داشتند. پس از شروع به بازسازی مسجد شیخ عماد با رحلت امام جمعه اهر مرحوم میرصادق آل‌محمد کارهای عمرانی این مسجد ناتمام ماند و مرحوم گلستان زاده در تکمیل آن زحمت زیادی کشید. سرانجام او در سال ۱۳۸۲ به جوار حضرت حق پیوست.
چاپ اثر آن مرحوم از چند جهت حائز اهمیت است: نشانگر غنای علمی فرهنگیان اهری است می‌تواند مشوق کسانی باشد که آثاری از این دست دارند اما عرضه نمی کنند محرک اندیشمندان گردد تا قلم در دست گیرند و در بیفشانند.این کتاب علاوه بر کسانی که می خواهند از دریای مثنوی معنوی سبوهای خود را پر سازند، می‌تواند در تدریس واحد های درسی مثنوی مولانا در رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ها نیز مورد استفاده دانشجویان قرار گیرد. لازم دیدم علاوه بر اصل اثر که به صورت خوشنویسی شده از سوی آقای حسین گلستان زاده فرزند آن مرحوم برای انتشار در اختیار این جانب گذاشته شد برای آشنایی خوانندگان با مولانا و اثر جاودانه‌اش مطالبی به آغاز کتاب اضافه کنم. به فضل الهی این کتاب آماده چاپ شده و انشاءلله در آینده ای نزدیک روانه بازار نشرمی شود.

۴۰۵۰۱۰