سازمان حفاظت محیط زیست نظارت جدی بر پروژه های مشمول ارزیابی دارد

آرخا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آئین افتتاح پروژه فیلتر پرس باطله شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهراصل ( مس انجرد) در شهرستان اهر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نظارت جدی بر پروژه های مشمول ارزیابی دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی: ایرج حشمتی در آئین افتتاح پروژه فیلتر پرس باطله شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل (مس انجرد) در شهرستان اهر با اشاره به شعار سال و اهمیت توسعه صنایع در رشد تولید و مهار تورم گفت: توسعه بایستی منطبق بر اصول توسعه پایدار باشد که توسعه پایدار بر چهار رکن اساسی استوار است، اولاً اقتصادی باشد، دوماً نبایستی موجب تخریب محیط زیست شود، سوماً بایستی نظم اجتماعی را برهم نزند و چهارم اینکه حقوق نسل های آینده را پایمال نکند.

وی با تبیین و تشریح اصل پنجاهم قانون اساسی گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی که یکی از مترقی ترین اصل‌های قانون اساسی است در بخش اول می گوید: در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد. یعنی امر حفاظت از محیط زیست صرفا وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست بلکه همه آحاد و اقشار مردم در امر حفاظت از محیط زیست  باید نقش آفرینی کنیم و در قسمت دوم قانون آمده : از این رو فعاليت‌هاي اقتصادي و غير آن که با آلودگي محيط زيست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است. که متاسفانه اکثراً محیط زیست را با بخش دوم این قانون می شناسند و به بخش اول که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی می دانند توجه ویژه ای نمی شود.

ایرج حشمتی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به پروژه هایی که مشمول ارزیابی زیست محیط هستند سه نوع نظارت دارد، نظارت قبل از اجرا ، نظارت حین اجرا، نظارت بعد از اجرا که ما نظارتهای خود را در مورد این پروژه ها بخاطر اینکه مسئول حفظ حقوق شهروندی هستیم انجام می دهیم. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور  ضمن ابراز خرسندی از افتتاح پروژه فیلتر پرس باطله شرکت صنایع معدنی و تولیدی مهر اصل ( مس انجرد) که با هدف حذف باطله تر در راستای حفاظت از محیط زیست ، بازیابی حداکثری آب ، عدم استفاده از مواد شیمیایی و افزایش راندمان تصفیه پساب کارخانه و با هزینه 2500000 یورو در مدت 2 ماه نصب و راه اندازی گردیده است، گفت: جای بسی خوشحالی است که در آیین افتتاح پروژه ای هستیم که سالانه 600 هراز مترمکعب آب را بازچرخانی خواهد کرد.