محیط زیست آذربایجان‌شرقی رتبه اول اعتبارات سفرهای استانی رییس جمهور را دارد

مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: این مجموعه به لحاظ حجم اعتبارات تخصیصی از بابت سفرهای استانی رییس جمهور، رتبه اول را در بین تمام ادارات حفاظت از محیط زیست استان ها دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی: شهنام اشتری مجموع اعتبارات مربوط به سفر استانی هیات دولت به اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی را ۸۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: استان های اصفهان با ۷۰ میلیارد تومان، تهران و کرمان هر کدام با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان در رده های بعدی بیشترین میزان اعتبار محیط زیستی سفرهای استانی رییس جمهور را به خود اختصاص داده اند.

به گفته وی تاکنون از اعتبار تخصیصی محیط زیست آذربایجان شرقی افزون بر ۱۰ میلیارد تومان جذب و بقیه اعتبارات نیز در دست پیگیری و جذب از راه سازمان مدیریت برنامه ریزی بوده که قرار است کل مبلغ در سه سال جذب و هزینه شود.

اشتری تعداد طرح های محیط زیستی منتفع از اعتبارات یاد شده را چهار طرح اعلام کرد که ایجاد مرکز تحقیقات و موزه دیرینه شناسی کشور در تبریز مهمترین این طرح هاست که برای اجرای آن اعتباری معادل ۲۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وی تکمیل و تجهیز پایگاه اطفای حریق منطقه جنگلی ارسباران با ۲۰ میلیارد تومان، هوشمند سازی مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با ۱۴ میلیارد تومان و ایجاد موزه تاریخ طبیعی و بانک ژن شمال غرب کشور در تبریز و نیز مرکز تحقیقات زیست محیطی شهرستان مراغه با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان را از دیگر طرح های مصوب سفر استانی ریاست جمهوری به این استان بیان کرد.

اشتری جایگاه محیط زیست آذربایجان شرقی به لحاظ تعداد طرح های مصوب سفر استانی در کشور را چهارم و پس از استان های مازندران با هفت طرح، البرز ۶ طرح و خراسان شمالی با تعداد پنج طرح اعلام کرد و یادآور شد: این امر نشان دهنده توجه ویژه دولت به مسایل محیط زیستی آذربایجان شرقی است.

وی یکی از چالش های مهم و اصلی محیط زیست آذربایجان شرقی را مربوط به کمبودهای مالی و محدودیت های وسیع اعتباری دانست و با اشاره به بودجه چهار میلیارد تومانی این مجموعه در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: با توجه به حجم کاری و تنوع فعالیت های این مجموعه اختصاص چنین اعتباراتی به هیچ عنوان با مسئولیت های سازمانی همخوانی ندارد.

اشتری افزایش سه برابری بودجه سنواتی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی را از گام های مهم دولت سیزدهم برای توجه به مسایل زیست محیطی برشمرد و ادامه داد: بودجه سال گذشته این اداره کل ۱۲ میلیارد تومان بود که تاکنون بخش بزرگی از آن جذب شده و بقیه نیز تا روزهای آینده جذب می شود.

وی با بیان اینکه در صورت همکاری و مساعدت سازمان امور مالیاتی امسال نیز اعتبارات مناسبی در اختیار محیط زیست آذربایجان شرقی قرار خواهد گرفت، افزود: بر اساس پیش بینی ها و تعاریف منابع اعتباری در قانون بودجه، امسال اعتبارات استانی این مجموعه به بیش از ۳۶ میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تعداد مناطق زیرمجموعه مدیریت این اداره را ۱۳ منطقه و ۹ منطقه شکار ممنوع اعلام و اظهار کرد: کل مساحت مناطق زیرمجموعه مدیریت محیط زیست استان بیش از ۵۸۰ میلیون هکتار است که ۱۳ درصد کل مساحت آذربایجان شرقی را شامل می شود.

اشتری تعداد محیط بانی فعال آذربایجان شرقی را ۳۰ باب و تعداد ادارات شهرستان ها را ۲۱ اداره و نمایندگی مستقر در شهرستان ها بیان کرد.

به گفته وی اکنون مجموع مساحت جنگل های آذربایجان شرقی معادل ۱۸۸ هزار هکتار است که در آنها تنوع گونه های گیاهی به استعداد ۲ هزار و ۵۰۰ گونه و تنوع گونه های جانوری به تعداد ۳۴۶ گونه شناسایی و ثبت شده است.

اشتری از آذربایجان شرقی به عنوان یکی از صنعتی ترین استان های کشور نام برد که بر همین اساس مسایل زیست محیطی و آلودگی نیز دارای اهمیت خاصی است.

وی تعداد واحدهای صنعتی استان را بیش از هفت هزار واحد اعلام کرد که واحدهای صنعتی بزرگ و مهمی مثل پالایشگاه، پتروشیمی، سیمان، گچ، داروسازی، فولاد، معادن مس در آن فعال است و اکنون تعداد پنج تصفیه خانه صنعتی در مراکز صنعتی و تعداد ۳۳ شهرک فعالیت می کند. اشتری همچنین میزان زباله شهری و روستایی آذربایجان شرقی را ۲ هزار و ۲۰۰ تن در روز اعلام کرد.