پرونده جنگل‌های ارسباران در مرحله تصویب ثبت جهانی قرار دارد

آرخا: معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: پرونده جنگل‌های ارسباران در مرحله تصویب ثبت جهانی قرار دارد و اولویت بعدی وزارتخانه نیز ثبت جهانی مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری است.

به‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، وحید نواداد  در نشست تبیین برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی که با حضور اصحاب رسانه؛ با بیان این‌که تعداد ۲۵ اثر ثبت جهانی از دهه ۵۰ خورشیدی در کشور وجود دارد که دو اثر برای استان ماست، گفت: هر کشوری در یک سال اجازه یک ثبت جهانی در حوزه غیرمنقول دارد، از این رو محدودیت‌هایی در این خصوص داریم. وزارت میراث‌فرهنگی در این راستا به دنبال پرونده‌های زنجیره‌ای از جمله پرونده کاروانسراهای تاریخی است که در قالب آن سه کاروانسرا از استان ما وجود دارد.

معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی در خصوص سایر پرونده‌های ثبت جهانی که در دستورکار قرار دارد، گفت: جمهوری آذربایجان برای ثبت مشترک پل‌های خداآفرین اعلام آمادگی کرده و ما نیز در حال مطالعه هستیم. اکنون پرونده جنگل‌های ارسباران در مرحله تصویب ثبت جهانی قرار دارد و اولویت بعدی وزارتخانه نیز ثبت جهانی مجموعه شیخ شهاب‌الدین اهری است. نواداد خاطرنشان کرد: پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان نیز تشکیل شده اما به دلیل مداخلات انجام شده در این روستا، ایرادهایی وارد است. عمارت ائل گلی نیز می‌تواند جزو گام‌های بعدی برای ثبت جهانی باشد.