دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر برگزار شد

آرخا: دومین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی و کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان اهر روز سه شنبه سیزدهم مهرماه در کتابخانه عمومی شیخ شهاب الدین اهری برگزار شد.

دومین جلسه مشترک کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر، روز سه شنبه، ۱۳ مهر ماه در محل کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری با حضور اکثریت اعضاء و با محوریت «ارائه گزارش فعالیت‌ اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر؛ پیگیری وصول کامل سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمد شهرداری، طبق ماده ۶ قانون تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی کشور و ماده ۱۷ آئین نامه اجرایی و طرح و بررسی نیازهای تعمیر و تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان» تشکیل شد.

آیت ا… حاجی زاده، امام جمعه شهرستان اهر؛ قانونمندی را موجب دوری از مشکلات خوانده و گفت: موضوع سهم نیم درصد کتابخانه ها نیز با پایبندی به قانون و تعامل شهرداری و اداره کتابخانه ها بهتر حل خواهد شد.

وی، با اشاره به پیگیری جدی مقام معظم رهبری در مورد کتاب، بیان داشت: باید تلاش شود با تحقق دریافتی های کتابخانه ها با راهکارهای مناسب، وضعیت کتاب بهبود یابد و برای رفع مشکلات موجود در کتابخانه های عمومی نیز هماهنگی و تعامل مناسب با شهرداری راهگشا خواهد بود و این تعامل باعث توجه به بحث های مهمتر، همانند توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی خواهد شد.

امام جمعه اهر، پیشنهاد کرد: آئین تجلیل از نویسندگان و مولفان شهرستان برگزار شود.

سمندری، معاون فرماندار اهر؛ کتاب را روح و کالبد ماندگاری دانست که نباید با وجود فضاهای مجازی به دست فراموشی سپرده شود.

وی، کتاب را گنجینه ارزشمند اعصار مختلف خوانده و گفت: همانطور که پیشینیان ما آنچه را می دانستند بصورت مکتوب به ما رسانده اند تا دستخوش تحریف نشود، وظیفه ما نیز هست که فرهنگ، علوم و یافته های خود را ثبت و ضبط نموده و آنها را سالم به نسلهای بعدی برسانیم.

معاون فرماندار اهر، با اشاره به شروع سالتحصیلی جدید، اساتید دانشگاهها و معلمان را از سوق دهندگان دانش آموزان به سمت مطالعه کتب غیردرسی برای کسب معلومات و آگاهیهای بیشتر دانست.

سمندری، در خصوص موارد مطرح در دستور جلسه و برای رفع مشکلات فعلی کتابخانه های اهر در حال حاضر پیشنهاد داد علاوه بر انعقاد تفاهمنامه بین شهرداری و کتابخانه مبنی بر پرداخت بخشی از سهم نیم درصد کتابخانه بصورت ماهانه، بخشی از این سهم نیز در قالب انجام فعالیتهای عمرانی مورد نیاز کتابخانه ها از طریق مشخص شدن لیست هزینه های عمرانی کتابخانه ها و ابلاغ این نیازها به شهرداری با امضای فرمانداری جهت انجام اقدامات لازم توسط شهرداری صورت گیرد.

رحمانی، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر؛ ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای فرهنگی کتابخانه های تحت مسئولیت خویش در سال ملی خواندن که از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نامگذاری شده است، به موفقیت کتابخانه های عمومی اهر در کسب حداکثر نمره در بخش های کتابداری و کتابخانه ای در بازدیدهای کارشناسان استانی و کاندید شدن کتابخانه آیت ا… نجفی اهری برای انتخاب کتابخانه برتر سال ۹۵ اشاره نموده و ضمن قدردانی از زحمات همکاران خود یادآور شد که همه این توفیقات با وجود محدودیت های مالی موجود در کتابخانه های اهر برای اجرای برنامه های کتابخوانی، بدست امده است.

دبیر کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان، ضمن شفاف سازی منابع مالی و درآمدی اداره کتابخانه های عمومی، به فعالیتهای عمرانی اخیر کتابخانه ها اشاره کرد و افزود: تعمیر و تجهیز سیستم سرمایشی و دزدگیر کتابخانه ها و نصب دوربین مداربسته کتابخانه آیت ا… نجفی اهری از محل اعتبارات تخصیصی نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام شده است.

رحمانی، با اشاره به کسر مبلغی از سهم نیم درصد کتابخانه های اهر از بابت سالهای ۹۳ و سه ماهه اول سال ۹۴ از حساب شهرداری این شهر توسط خزانه داری کشور و واریز آن به حساب نهاد کتابخانه های کشور، گفت: انتظار داریم با توجه به این موارد، شهردار محترم در خصوص پرداخت سهم کتابخانه های اهر از درآمدهای خود، همکاریهای لازم را معمول دارد تا این حق از حساب انجمن شهرستان خارج نشده و صرف هزینه های کتابخانه های اهر گردد.

بیان مصوبات اجرایی نشده جلسات گذشته و درخواست همکاری بیشتر اعضا برای اجرایی شدن آنها بخش دیگری از سخنان رئیس اداره کتابخانه های عمومی اهر بود.

خضوعی، فعال و معتمد فرهنگی شهرستان اهر؛ با بیان اینکه کمبود اعتبار، انگیزه اجرای فعالیتهای فرهنگی را کاهش می دهد، خواستار توجه بیشتر به مسئله وصول سهم نیم درصدی کتابخانه ها شد.

سردبیر نشریه گویا، عدم اجرایی شدن قانون پرداخت سهم نیم درصد و فراموشی برخی مصوبات جلسات قبل را موجب به فراموشی سپرده شدن موارد مهمی نظیر ضرورت احداث کتابخانه مرکزی استاندارد در شهر و … دانست و خاطرنشان کرد: حوزه کتاب اهر نیازمند برنامه شاخصی است؛ در سال ملی خواندن باید برنامه ریزی خوبی برای هفته کتاب انجام شود و بازتاب مناسبی نیز از این فعالیتها در رسانه ها صورت گیرد.

زارعی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر؛ ضمن تاکید بر پرداخت کامل سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی گفت: باید به جایی برسیم که سهم کتابخانه ها بالاتر از نیم درصد باشد تا بتوانیم کارهای جدید و بهتری در حوزه کتاب انجام دهیم. همچنین پیشنهاد تجلیل از نویسندگان منطقه و صاحبان آثار برتر حوزه های مختلف موضوعی در قالب جشنواره کتاب سال ارسباران انجام خواهد شد.

در ادامه جلسه مسئولان ادارات و نهادهای حاضر نیز نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص موضوع جلسه و کتاب و کتابخوانی برای تقویت کتابخانه ها مطرح کردند.