کرسی مستقل در مجلس حق اهر و هریس است

شهرستان جلفا ۱۶۷۰ کیلومتر مربع مساحت دارد که حدود نیمی از آن دیزمار غربی در شمال غرب منطقه قره داغ ( شمال ورزقان) است که در سال ۱۳۷۴ ضمیمه بخش جلفا( تابع شهرستان مرند) کردند تا بتواند به شهرستان ارتقا یابد.

حالا هم عجیب نیست که نماینده مرند و جلفا پیشنهاد تأسف بار الحاق خاروانا و دیزمار شرقی به جلفا برای اختصاص یک کرسی نمایندگی در مجلس به آن را مطرح می کند.

اخیراً‌ نماینده مرند و جلفا در مجلس در توجه به لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس که به نظر می رسد دو کرسی سهم استان آذربایجان شرقی باشد، پیشنهاد کرده است؛ «هریس و عجب شیر به تبریز ملحق شوند و یک کرسی جدید به تبریز اضافه شود». برای کرسی دیگر نیز وی نظر جالب تری دارد. حسن نژاد گفته است؛ «بخش خاروانا از ورزقان و دیزمار شرقی از خداآفرین منفک و ضمیمه جلفا شود و یک نماینده به جلفا اختصاص یابد و در عوض بخش مرکزی ورزقان به اهر ضمیمه شود».

اگر یک سوی ماجرا زرنگی(!) دیگران باشد، سوی دیگر آن؛ غفلت و سستی در منطقه قره داغ است. چگونه است که دیگران برای گرفتن کرسی مستقل در مجلس از شهرستان های دیگر مایه می گذارند اما در این سوی جدیت و همتی وجود ندارد(!).

در سال ۸۸ فرصت قانونی (براساس قانون اساسی) پیش آمده بود که تعداد نمایندگان افزایش یابد اما طول کشید و تا به امروز رسید. چنانکه فرصت قانونی دیگری(۱۳۹۸) نیز از راه رسیده است. در آخرین بحث ها و پیگیری ها از سوی نمایندگان اهر و هریس در مجلس؛‌ طرح استقلال هریس در مجلس و یا در نهایت الحاق آن به تبریز و الحاق هوراند به اهر مطرح بوده است. در این که کرسی های جدید نمایندگی آذربایجان شرقی چگونه توزیع می شود و به کدام شهرها اختصاص می یابد، عمدتاً نمایندگان نقش ایفا می کنند.

اکنون یک فرصت تاریخی است که مشکل حوزه انتخابیه اهر و هریس رفع شود. به راستی کدام شهرستان در استان وجود دارد که کرسی مستقل ندارد اما به اندازه اهر و هریس دارای وسعت، جمعیت، سابقه تشکیل، تعداد روستا و میزان محرومیت است. اکنون اهر و هریس هیچ کدام کرسی مستقل در مجلس ندارند و چون صحبت از استقلال در نمایندگی مجلس می شود عمدتاً نگاه ها به سمت هریس معطوف می گردد در حالی که اهر نیز به همان اندازه ذینفع است. چه با نام اهر به طرح موضوع بپردازیم و چه با نام هریس، در برجسته شدن اهمیت موضوع چندان تفاوتی وجود ندارد و به عبارتی می شود گفت؛ چرا اهر با این همه سابقه و تاریخ و جمعیت و تعداد روستا و… کرسی مستقل در مجلس ندارد؟‌ و هریس هم همین طور!!!

اکنون وقت آن است که شهروندان این دو شهرستان استقلال کرسی نمایندگی شان در مجلس را با جدیت تمام پیگیری کنند. وظیفه نماینده اهر و هریس در مجلس نیز همین است که از حق این دو شهرستان در داشتن نماینده مستقل در مجلس دفاع کند.

حق آن است که حوزه انتخابیه « هریس و خواجه» تعریف و یک کرسی مستقل به آن اختصاص یابد. شهروندان هریسی باید از مجاری و کانال های مختلف این موضوع را پیگیری کنند. راه اندازی کمپین در فضای مجازی و تهیه و ارسال طومار به مراجع قانونی ذیربط، طرح مداوم و پیگیری رسانه ها از جمله راهکارهای موثر در پیگیری این مهم است. شهروندان اهری نیز همین طور. به راستی آیا برازنده اهر است که صاحب نیم کرسی در مجلس باشد؟!

یادداشت: جعفر خضوعی