خاک بی دلیل نیست/ «هالا» خاکزاد اهر است

آرخا: امروز عصر آیین اهدای احکام و مدال قهرمانان مسابقات استانی هالا و مسابقات کمربندطلایی هالا در سالن میرزا جعفر قراجه داغی مجتمع فرهنگی و هنری اهر برگزار شد.
این مسابقات ۲۹ و ۳۰ مهرماه در ورزشگاه دانشگاه آزاد اسلامی اهر برگزار شده بود.
در این آیین امام جمعه و جمعی از مدیران ادارات و شهروندان و ورزشکاران حضور داشتند، برگزیدگان این مسابقات از تیم های اهر با اهدای مدال، حکم قهرمانی و کمربند طلایی هالا مورد تقدیر قرار گرفتند.
امام جمعه اهر در این آیین طی سخنانی؛ هنر رزمی هالا را ورزش بومی ایران عنوان کرد و گفت: « هالا از اهر برخاسته و مبدع و مبتکر آن اهری است بنابراین مردم و مسئولان این شهرستان همه باید از این ورزش حمایت کنند».
هالا در آستانه چهل سالگی است و در مسابقات اخیر؛ « برگزاری گرامیداشت بین المللی هالا» و « احداث مرکز جهانی هالا» در اهر مورد تأکید قرار گرفت. مهرماه امسال دومین گام بلند اهر برای هالا بود. گام اول را در مهرماه سال ۱۳۹۲ برداشت و نخستین همایش « اهر؛ شهر هالا» را همراه با « نکوداشت استاد اسماعیل ملک جهانی» در اهر برگزار کرد. همراه با آنها با حمایت و همراهی شورای اسلامی و شهرداری خیابان استاد ملک جهانی نام گذاری شد. رونمایی از تمبر ویژه هالا و افتتاح مدرسه هالا در اهر از دیگر برنامه ها بود. پیش از آن؛ موسسه هنر رزمی هالا در اهر تشکیل شده بود. طی روزهای ۲۶ و ۲۷ مهرماه آن سال ضمن برگزاری آن برنامه ها و حضور بنیانگذار هالا در اهر و در کوی دباغخانه و منزل پدری، گامی در تبیین تاریخ هالا انجام گرفت. هالا در کوی دباغخانه اهر جوانه زده است و این رویش محصول تاریخ فرهنگ این شهر و این دیار است. خاک بی دلیل نیست و هالا خاکزاد اهر است. دیار ارسباران؛ دیاری که رزم آوری و شجاعت و رشادت کلید واژه های اساسی تاریخ آن است. تنها این نیست که هالا را یک اهری ابداع کرده است، بلکه مسئله این است که اهر زادگاه هالا می باشد. هالا یک محصول بومی است. یک ورزش ایرانی ـ اسلامی است. باید در گسترش جهانی آن بکوشیم همان طور که دیگران کوشیده اند و ورزش آنها را ما در اهر انجام می دهیم.
همایش تاریخی « هالا و هوراند» که مهرماه سال گذشته در شهر هوراند برگزار شد رویداد مهم دیگری در تاریخ هالا بود. رویدادی که محصول آن را امسال در مسابقات استانی هالا مشاهده کردیم. ارتباط شهروندان هوراند با هالا و استقبال از این ورزش افتخارآفرین است.
گام دوم هالا مهرماه امسال بود. ۲۹ و ۳۰ مهرماه موسسه هنر رزمی هالا مسابقات استانی هالا را برای نخستین بار در اهر برگزار کرد چه این که پیش از این ۲۶ دوره مسابقات سراسری هالا در تبریز برگزار شده است. مسابقات ابتکاری این موسسه یعنی « کمربند طلایی هالا» ویژه قهرمانان مسابقات ادوار هالا نیز در اهر برگزار شد. در ساخت این کمربندها از هنر قلمزنی منطقه استفاده شده است. همزمان با برگزاری این مسابقات « دفتر مطالعات توسعه هالا» که از مفاد قطعنامه نخستین همایش « اهر؛ شهر هالا» بود، با حکم بنیانگذار هالا در اهر دایر شد. همچنین با همت اسدی مدیر ورزش و جوانان اهر و ورود جدی هالاکاران سالن ویژه هالا در مجموعه ورزشی تربیت بدنی اهر به بهره برداری رسید. سالن ورزشی هالا متعلق به جلیل محمدی مربی هالا نیز در خیابان رسالت افتتاح شد.
موسسه هنر رزمی هالا و جامعه هالا در اهر در فکر گام سوم است. این موسسه در نظر دارد آیین نکوداشت پیش کسوتان و نخستین یاران هالا را در اهر برگزار کند. همچنین این موسسه در حال تألیف کتاب ویژه ای در ارتباط با اهر و هالا می باشد. این برنامه و رونمایی از کتاب احتمالا اسفندماه امسال و همزمان با سالروز ثبت هالا و با حضور استاد اسماعیل ملک جهانی برگزار خواهد شد.
برگزاری مسابقات کمربند طلایی هالا در اهر تداوم می یابد و « تأمین زمین و احداث خانه و مرکز جهانی هالا» و برگزاری « گرامیداشت هالا» در چهلمین سال ابداع آن پیگیری خواهد شد.
تحقق این همه نیازمند همکاری و مساعدت مسئولان و همراهی و کمک شهروندان و خیرین و همچنان همت بالا و اراده فولادین هالاکاران است.

یادداشت: جعفر خضوعی