چهارمین سالگشت درگذشت بارز

آرخا: بیست چهار آبان ماه سالروز درگذشت عباس اسلامی متخلص به بارز است. این شاعر اهری متولد ۲۱ آبان روز جمعه ماه صفر سال ۱۳۳۹ قمری ( احتمالاً ۲۱ آبان سال ۱۲۹۹ شمسی) است. بارز ۲۴ آبان سال ۱۳۹۰ در بیمارستان باقرالعلوم اهر درگذشت. بارز در روستای آیپیرزن واقع در پنج کیلومتری شمال اهر چشم به دنیا گشوده بود و پس از مرگ در حیاط خانه روستایی اش به خاک سپرده شد.
برای بارز؛ ۲۸ خرداد سال ۱۳۹۲ در اهر و ۱۶ بهمن همان سال در تبریز آیین نکوداشت برگزار شده بود.
استاد بارز از ۱۶ سالگی به سرودن شعر روی آود و ابتدا « مهجور» تخلص می کرد که چند شعر با این تخلص در هفته نامه شهاب اهر ( ۳۲ ـ ۱۳۳۱) به چاپ رسیده است. وی در ادامه با تخلص « بارز» شعر سرود.
گل های رنگین اولین کتاب بارز است که به زبان ترکی و فارسی نگاشته شده و در سال ۱۳۳۲ از طرف کتابخانه فردوسی تبریز منتشر شده است.
این شاعر اهری منظومه « ائل دایاقنا سلام» را در سال ۱۳۳۳ سرود اما این اثر در سال ۱۳۴۶ توسط مؤسسه انتشاراتی یزدانی چاپ و منتشر شد.
مجموعه اشعار « انتقادی، فکاهی، اخلاقی و اجتماعی » بارز در سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ به صورت جزوه توسط کتاب فروشی یزدانی منتشر شده است. در هر جزوه حدود ۱۰ شعر بلند جای گرفته است.
قیزیل قوش عنوان کتاب مشترکی است از بارز و دو شاعر دیگر آذربایجانی است که نامش عنوان شعری از بارز در این کتاب است. این کتاب در سال ۱۳۵۹ منتشر شده است.
مجموعه اشعار بارز با عنوان « یاسلی ساوالان» در سال ۱۳۷۹ توسط انتشارات دانیال منتشر شده است.
گفتنی است؛ بخش قابل توجهی از اشعار بارز هنوز منتشر نشده است.