منطقه حفاظت شده یای قاری کریدور حساس حیات وحش محسوب می شود

آرخا:  معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: منطقه حفاظت شده یای قاری کریدور حساس حیات وحش محسوب می شود و علاوه بر مراتع غنی، دارای عرصه های جنگلی در شهرستان اهر نیز هست.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در نشستی با خبرنگاران در اهر به قابلیت های منطقه حفاظت شده یای قاری و قابلیت های منحصر به فرد این منطقه از لحاظ تنوع زیستی اشاره کرد و گفت: شرایط اکولوژیکی خاص ارتفاعات “گچی قیران” که از یک طرف به ارتفاعات سبلان و از طرفی به کوه های “گویجه بئل” و شهرستان ورزقان به زیستگاه های مشرف بر رودخانه ارس مرتبط می شود، کریدور حساس حیات وحش محسوب می شود و علاوه بر مراتع غنی، دارای عرصه های جنگلی در شهرستان اهر نیز هست.

حسینی قمی گفت: این منطقه به وسعت تقریبی ۶۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده “یای قاری” در حوزه های سیاسی شهرستان اهر، هریس و سراب قرار دارد.

وی ادامه داد: این منطقه با عنوان جنگل های فندقلو جهت افزایش قابلیت های گردشگری شهرستان اهر و از طرفی دیگر به عنوان توزیع متوازن گردشگران علاقمند برای دیدن حیات وحش به خصوص مرال در استان مدیریت می شود که مورد توجه گردشگران است.

گفتنی است: منطقه حفاظت شده یاری قاری در موقعیت جغرافیایی N3812 E4720 در استان آذربایجان شرقی واقع است. منطقه یاری طی مصوبه شماره ۳۶۹ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۳۹۱/۱/۶ بعنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته است. منطقه حفاظت شده یاری قاری منطقه کوهستانی با وسعت ۷۱۴۴۲ در حوزه استحفاظی شهرستانهای اهر، سراب و هریس در شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد و متصل شدن آن به منطقه شکارممنوع انزان و کوه سبلان در شرق، رشته کوههای بزقوش در جنوب و ارتباط اکولوژیکی آن با ذخیره گاه زیست کره ارسباران و جلفا (پناهگاه حیات وحش کیامکی) در شمال در کنار تنوع منحصر بفرد اقلیم و توپوگرافی، این منطقه بعنوان یک کردیدور مهم حیات وحش علی الخصوص مسیر گدار قوچ و میش وحشی در مسیر سبلان – جلفا محسوب می گردد.