هنر موسیقی آذربایجان مورد غفلت قرار گرفته است/ برای تشکیل فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی اقدام جدی صورت گیرد/ باید به داد دریاچه ارومیه رسید

آرخا: علیرضامنادی سفیدان نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در نطق میان دستور خود که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس ایراد کرد، گفت: هنر موسیقی آذربایجان و سنت های آن مورد غفلت مسئولان قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آرخا، به نقل از خانه ملت؛ منادی، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی اقتصاد برون گرا و درون زا است و به معنی اقتصاد تهران گرا یا مرکزگرا نیست. درون گرا یعنی این که از تمام ظرفیت های قومیت های مختلف کشور استفاده شود ، هنر موسیقی آذربایجان و سنت های این استان بسیار پردرآمد است اما مورد غفلت مسئولان قرار گرفته که این موضوع مخالف رویکرد اقتصاد مقاومتی است.
وی تاکید کرد: اجرای اصول مترقی ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی لازمه توسعه همه استان هاست و استفاده حاکمیت از ظرفیت همه قومیت ها در جهت اقتصاد مقاومتی ضروری است. براساس اصل ۱۹ قانون اساسی همه مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حق و حقوق مساوی برخوردار هستند.
این نماینده مجلس نهم گفت: با بیان این که هراستان استعداد قومی خاص خود را دارد، گفت: آقای رئیس جمهور در سفر به تبریز قول دادید که فرهنگستان زبان و ادبیات آذری را ایجاد کنید اما قول شما در حد یک بنیاد فرهنگی و هنری محدود شد.
نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مورد استان آذربایجان فرموده اند که این استان سر ایران است و تبریز مغز این سر است. باید به زبان آذری توجه جدی صورت گیرد. از آقای حدادعادل ، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی می خواهم برای تشکیل فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی اقدام جدی صورت گیرد. زبان آذری باید به عنوان یک میراث کهن حفظ شده و از تضعیف آن جلوگیری شود.
نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو گفت: آذربایجان سرزمین ادب و هنر است که تجلی آن در روز شعر و شاعری به نام استاد شهریار است. شاعران زیادی همانند پروین اعتصامی و نظامی از دیار آذربایجان بوده اند.
وی گفت: تبریز مهد دموکراسی ایران است؛ در زمان مشروطه مجلس ملی این تبریز بود که دست به قیام زد و مجاهدت ها کردند. تبریزی ها در زمان به توپ بسته شدن مجلس اول مردم تبریز ۱۰ ماه در تهران ایستادگی کرد و در محاصره عین الدوله قرار گرفت، بسیاری از مردم تبریز در این حین جان خود را از دست داده و شهید شدند.
این نماینده در مجلس نهم، گفت: پس از تشکیل مجلس دوم در جلسه ششم برای تقدیر از نقش مجاهدین آذربایجان در تحکیم دموکراسی اینچنین مصوب کردند که ستارخان و باقرخان و دیگر مجاهدین آذربایجان اصلی ترین علت آزادی مردم از یوغ استکبار هستند.
وی با پیش کشیدن خشکی دریاچه ارومیه گفت: بارها تذکر داده ام که دریاچه ارومیه نفس های آخر خود را می کشد ، باید به داد دریاچه ارومیه رسید. دود فاجعه زیست محیطی ارومیه به چشم همه ایران خواهد رفت.
منادی سپیدان گفت: متاسفانه امروز با جمعیت ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین، ایران بالاترین تعداد حاشیه نشینی ایران اسلامی را دارد، یک زلزله کوچک می تواند خطر آفرین باشد. دولت باید با اختصاص بودجه لازم از وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ جلوگیری کند.