هفتمین جشنواره ورنی در اهر برگزار می شود

آرخا: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از برگزاری هفتمین جشنواره ورنی در اهر خبر داد.
مرتضی آبدار افزود: با توجه به اینکه هنر ورنی بافی یادگار دستان پر زحمت و پر ذوق عشایر مناطق ارسباران و اهراست و همچنان پس از گذشت ۱۰۰ سال به حیات خود ادامه می دهد از این رو قرار است هفتمین جشنواره ورنی به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و با مشارکت شهرداری اهر برگزار شود.
وی افزود: به ‌منظور ارج نهادن به تلاش هنرمندان ورنی باف و ارتقاء سطح کیفی تولیدات، این جشنواره به صورت تخصصی ۲۱ تا ۲۶ شهریور ماه جاری از ساعت ۱۷ الی ۲۳ در کانون شهید فهمیده این شهرستان برگزار می ‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد:هفتمین جشنواره ورنی در دو بخش طرح و رنگ و بافت برگزار می ‌شود و آثار ارسالی هنرمندان به دبیرخانه این جشنواره در طول برگزاری جشنواره، از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد. در پایان جشنواره به ۳ نفر از افراد برتر جوایزی به‌ رسم یادبود اهداء خواهد شد.
وی گفت: در این جشنواره ۲۳ غرفه‌ تخصصی ورنی فروشی و یک نمایشگاه نیز از آثار هنرمندان منطقه جهت نمایش ورنی ‌های تولیدی دایر خواهد بود.
آبدار با اشاره به جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان اهر بیان کرد: برگزاری این جشنواره زمینه معرفی هر چه بیشتر جاذبه های طبیعی و تاریخی و نیز صنایع دستی و سوغات منطقه به مردم و گردشگران را فراهم می کند و در نتیجه نقش موثری برای جذب گردشگران دارد.
«ورنی» محصولی است میان گلیم و فرش که همچون سایر گلیم ها به صورت ذهنی و بدون نقشه از پیش تهیه شده به وسیله زنان و دختران عشایر و روستاییان منطقه ارسباران بافته می شود. نقشه ورنی نشانگر اعتقادات، آداب و رسوم و باورهای مردم این منطقه است و بیشتر در بافت آن از تخیلات ذهنی و شکل حیوانات و پرندگان استفاده می شود و جلوه ذوق و هنر در تار و پود هنر اصیل آذربایجان بر انگشتان زنان و مردان عشایری طرح خورده و پس از ۱۰۰ سال همچنان به حیات خود ادامه می دهد.