اهر پیتی سی( آبگوشت سنتی اهر)

یازدهم فروردین نخستین جشنواره آبگوشت اهر( اهر پیتی سی) در شهر اهر مرکز منطقه کوهستانی قره داغ برگزار شد.

اگرچه آبگوشت در بسیاری از نقاط ایران؛ غذای اصلی محسوب می شود اما این غذا پیوستگی خاصی بر مناطق سرد کوهستانی و پرورش گاو و گوسفند دارد.

آبگوشت سازگار با ذائقه ساکنان اقلیم سرد پیشینه طولانی دارد و در منطقه قره داغ با جوامع روستایی و عشایری گسترده بسیار رایج بوده است.

شهر اهر با کارکرد بازرگانی و فعالیت مجموعه بازار آن که محلی برای عرضه محصولات جوامع روستایی و عشایری ارسباران و نیز تولیدات شهر اهر بوده است، حضور گسترده روستاییان و عشایر و شکل گیری غذاخوری های متعدد را موجب شده است. از جمله غذاهای رایج و پرمشتری در این غذاخوری ها؛ آبگوشت بوده است.

به عبارتی آبگوشت قره داغ (جوامع روستایی، عشایری و شهری) در بازار اهر بروز یافت.

تجربه دیرین دامپروری در قره داغ که نخستین معیشت و توان محیطی در این منطقه محسوب می شود و نیز طبیعت سالم و چراگاه های سرسبز با تنوع گونه های گیاهی سبب تولید گوشت لذیذ و ویژه می شود و در نهایت پیشینه پخت آبگوشت سبب شکل گیری این غذا با ویژگی های بومی متفاوت شده است.

همان طور که میدان دواب اهر نمایشگاه بزرگ دامپروری قره داغ است، آبگوشت اهر نماینده این غذای لذیذ بومی از ۱۸ محال این منطقه است که تبدیل به برند خاص شده است.

اکنون آبگوشت اهر(اهر پیتی سی) مشتریان زیادی دارد و با معرفی بیش تر می تواند مسافران و گردشگران زیادی را برای صرف ناهار میهمان اهر کند.

برگزاری جشنواره آبگوشت در اهر که سال ها مطرح بود، سرانجام با ورود جدی کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری اهر و همراهی شایسته غذاخوری رستم زاده و عظیم پور عملی شد.

ثبت ملی این شیوه پخت این غذا در فهرست آثار ناملموس کشور گام اساسی در حفظ این میراث خواهد بود.