درخشش اختر مطبوعات در اهر

اهر زادگاه محمدطاهر قراجه داغی مدیر روزنامه اختر و پدر مطبوعات ملی ایران است. او روزنامه اختر ( ۱۲۵۴ – ۱۲۷۵) را در استانبول منتشر می ساخت. نام و یاد او از سال ها پیش در اهر مورد توجه و تاکید بود اما سال گذشته برگزاری آیین گرامیداشت روز خبرنگار و تقدیر از خبرنگاران شهرستان در روستای قلعه باشی اهر رخداد ماندگاری بود و توفیق بزرگ برای خانواده مطبوعات اهر. خانواده مطبوعات اهر در روز خبرنگار یاد و نام خبرنگار شهید ابراهیم عمله زاده را ضمن حضور در گلزار شهدای دفاع مقدس گرامی می دارند.

امسال گام بزرگ دیگری در این حوزه برداشته شده است. به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر موزه مطبوعات ارسباران ( فاز نخست و نمایشگاهی آن) افتتاح می شود.

اهری ها در شهرهای مختلف کشور صاحب نشریه بوده اند اما توجه ما به نشریات منتشره در این منطقه و برای این منطقه است.

شهاب اهر در ۲۱ مرداد ۱۳۳۱ متولد و بیش از یک سال منتشر شد. مدیر این هفته نامه زنده یاد رحیم غفاری ( ۱۳۰۷ – ۱۳۳۸) بود.

حدود نیم قرن بعد هفته نامه ” ارسباران” به مدیریت آقای بخت آور در اهر منتشر شد. در سال ۸۳ هفته نسیم قره داغ به مدیریت آقای گوزلی آغاز به کار کرد و چند سال نخست توجه شایسته به منطقه قره داغ داشت. از سال ۸۴ دوهفته نامه ” گویا” به مدیریت آقای مشرفی وارد این عرصه شد.

با چنان پیشینه و چنین جایگاهی است که انتشار هر نشریه جدید در این شهر قند در دل فرزندان این دیار آب می کند. اهر قابلیت و توان و تجربه آن را دارد که چندین نشریه در آن منتشر شوند و به ویژه آرزوی دیرینه ما بوده است که شاهد انتشار روزنامه در این شهر و در دیار قراجه داغ باشیم و البته مجلات تخصصی در حوزه هایی چون؛ ادبیات، تئاتر، موسیقی و… باشیم.

اخیرا پروانه انتشار ماهنامه ” شیور ارسباران” توسط آقای حسن بالاگر اخذ شده و انشاء ا… به زودی متولد و به جمع خانواده مطبوعات اهر می پیوندد. سال پیش دوهفته نامه ” پیام ارسباران” از سوی آقای هادی مهدی زاده مجوز انتشار گرفت و به نشر درآمد.

جای خوشحالی است که هم اکنون اهر پنج پایگاه خبری رسمی نیز دارد؛ آرخا، اهروصال، اهرخبر، امین ارسباران و اهرنما.

همچنین امروز با ظهور شبکه های اجتماعی تحول عظیمی در امر اطلاع رسانی رخ داده و پدیده ” شهروند رسانه” به وجود آمده است.  ورود شهروندان اهری به این مقوله گسترده بوده است. اگر از سال ها پیش خواستار راه اندازی ” رادیو” در اهر بودیم( و همچنان خواستاریم) امروز شهروندان اهری رادیوی خود را در فضای مجازی راه انداخته اند.

طی دهه اخیر تحرک قابل توجهی در حوزه های مختلف فرهنگی اهر رخ داده است و این نتیجه ورود مسئولانه شهروندان به این عرصه و همراهی و همکاری مسئولان بوده است.

یادداشت: جعفر خضوعی