معرفی کتاب مکتب حیدربابا

آرخا: کتاب مکتب حیدربابا که در موضوع حیدربابایه سلام استاد شهریار و ترجمه ها و نظیره سرایی این منظومه توسط جعفر خضوعی تألیف شده است،‌ در ۲۴۸ صفحه به قطع رقعی از سوی انتشارات اختر در تبریز منتشر شد. این کتاب در دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام که نهم آذرماه در اهر برگزار گردید، رونمایی شد. در ادامه معرفی این کتاب به قلم حسین دوستی در شماره ۳۰۵ نشریه گویا انجام گرفت که در ادامه آمده است:

 

حیدربابا، آلچاقلارین کوشک اولسون

بیزدن سورا، قالانلارا عشق اولسون

گئچمیشلردن گلنلره مشق اولسون

ائولادیمیز، مذهبینی دانماسین

هر ایچی بوش، سؤزلره آللانماسین

این فرازی از آموزش های «مکتب حیدربابا»ست. مکتبی که آموزه هایی همچون؛‌ سربلندی، عشق، احترام به گذشتگان، پایبندی به مذهب و ایمان، هوشیاری در مقابل فریبکاری ها و دروغ و دغل ها، احترام به سنت های نیک نیاکان و…دارد. این مکتب، هرچند اساتیدی در تاریخ ادبیات گذشته ما دارد، امّا بر همگان روشن است که استاد برجسته و نامدار آن ـ استاد شهریار ـ می باشد که بر قله سرافراز کوه «حیدربابا» مکتب خویش را دایر کرد و شاگردان خود را از دور و نزدیک به دامن «حیدربابا» فراخواند:

من سنین تک داغا سالدیم نفسی

سنده قیتر، گؤیلره سال بو سسی

با همین فراخوان،‌ شاعرانی به سرعت خود را به مکتب حیدربابا رساندند و گوی سبقت از همگنان ربودند و انعامی شیرین از جامعه گرفتند که گفته اند؛ کار را که کرد، آن که آغاز کرد!

و صدا در صدا پیچید و « مکتب حیدربابا» مکتبی جهانی شد و استاد این مکتب، در حیدربابای دوم خود، این همصدایی را با خوشحالی استقبال کرد و گفت:

سانکی قاناد وئردین یئله نسیمه

هر طرفدن سس وئردیلر سسیمه

شاعران، ادیبان و نویسندگان در این مکتب بالیدند و بالیدند و سرودند و نگاشتند، تا این که رسمیت «مکتب حیدربابا» این بار نیز از سرزمین اجدادی استاد شهریار، یعنی منطقه ارسباران اعلام شد. منطقه ای که بیش ترین همصدایان شهریار، از آنجا صدا دردادند و شیر بیشه ادبیات را جوانمردانه، از درد و رنج بی همزبانی نجات بخشیدند.

آری ارسباران، هرگز بی توجه به استاد شهریار نبوده است. شاعرانش صدا در صدای او دادند. ادیبان و نویسندگانش از او نوشتند. عکاسانش آلبوم های عکس استاد شهریار به چاپ دادند. هنرمندانش از حیدربابا موسیقی و تئاتر ساختند. مسئولانش نام بزرگ او را بر میادین و اماکن نهادند. پدران و مادران، نام فرزندان خود را همنام شهریار کردند و….

و اینک کتاب « مکتب حیدربابا» که سند ثبت رسمی آن مکتب با جلال و عظمت می باشد به قلم یکی از عاشقان استاد شهریار منتشر می شود تا بار دیگر اهر و استاد شهریار پیوند صمیمی خود را به رخ دیگران بکشاند. هرچند این کتاب نیز، همانند دیگر کتاب های شهریار پژوهی منطقه ارسباران، مورد توجه بنیاد شهریار یا متولیان برگزاری همایش های تجلیل از شهریار قرار نگیرد. کتاب هایی همچون؛‌ ائل داقینا سلام(۱۳۴۶ ش)،‌قلم نوشت جدائی(۱۳۷۸)، سلام بر حیدربابا،‌ ترجمه امامویردی سامانی(۱۳۸۴)، پیرسقا نغمه لری(۱۳۸۴)، قیزیل قیه یه سلام(۱۳۸۸)، هم صدایی با شهریار(۱۳۹۲)و…

امّا شهریار دوست و شهریار شناس اهری ـ آقای جعفر خضوعی ـ که سالهاست روزگار در مکتب حیدربابا سپری می کند و همچون دانش آموزی درسخوان،‌ می خواند و می نویسد و می گوید، اینک پیشنهادات و طرح های خود در راستای تکریم استاد شهریار را با پرونده مستند ۲۵۰ صفحه ای بر همه مدعیان شهریار شناسی ارائه می کند تا بار دیگر بر؛ داشته های معنوی ارسباران، مهر تأیید و تثبیت زند.

طرح «همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام» هرچند به دنبال رونمائی کتاب «همصدایی با شهریار»، از سوی این ادیب و روزنامه نگار برجسته دیارمان مطرح و اولین همایش آن هم در ۲۸ شهریورماه ۱۳۹۵ در اهر برگزار شد و تصویب آن در نخستین جشنواره انجمن های ادبی کشور، در ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۶ در تهران به همت آقای علیرضا انباز(رئیس انجمن ادبی اهر) انجام گرفت، امّا ادامه این روند و در نتیجه، برگزاری دومین همایش نظیره سرایان در هفته اول آذرماه ۱۳۹۶ در اهر و سرانجام تدوین و انتشار کتاب «مکتب حیدربابا» کار سترگی است که آقای جعفر خضوعی انجام داده است. خدای بر همه آنان عزت دهاد.

این کتاب؛‌در قطع رقعی با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات اختر(در تبریز) به قلم آقای جعفر خضوعی منتشر شده است که چهارمین کتاب این نویسنده و روزنامه نگار پرتلاش اهری است.

مخلص کلام اینکه؛ این آثار شهریار پژوهی که در لابلای سطور معرفی کردیم، اسناد ادبی منطقه ارسباران هستند که بایستی مورد توجه مسئولین نهادهای فرهنگی شهرستانی و استانی قرار گیرد تا ضمن توجه به پتانسیل قوی منطقه، اسناد قابل ارائه مفید و معتبری برای اجرای برنامه های پیشنهادی فرهنگمداران منطقه داشته باشند و در تنظیم برنامه های سالانه، بر پیشنهادات خود پافشاری نمایند تا شاهد همایش ها و مجالسی باشکوه باشیم.

حیدربابا،‌ ننه قیزین گوزلری

رخشنده نین شیرین ـ شیرین سوزلری

ترکی دئدیم، اوخوسونلار اوزلری

بیلسینلرکی، آدام گئدر آد قالار

یاخجی ـ پیسدن آغیزدا بیر داد قالار

 

منبع: دوهفته نامه گویا، شماره ۳۰۵، ۱۵آذر ۱۳۹۶