الگوی تغذیه در اهر مطلوب نیست

عصر روز چهارشنبه سوم مهر محمد میرزاپور رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر نشست خبری داشت. او دهم شهریورماه امسال به ریاست این شبکه منصوب شد.

کلید واژه اصلی اظهارات وی «سیب» بود؛ «سامانه یکپارچه بهداشت» که پرونده الکترونیک برای شهروندان دارد. طرح ملی شایسته ای که بر محویت پایش پیوسته بهداشت و سلامت شهروندان دایر شده است.

مراجعات شهروندان به خانه ها و مراکز بهداشت و خدمات ارائه شده در سامانه سیب ثبت می شود و تحت نظارت و پیگیری از سوی مرجع مرکزی است. سامانه سیب از طریق پیامک به شهروندان رضایت یا عدم رضایت آنها از خدمات ارائه شده توسط کارشناسان بهداشت و پزشکان ذیربط را جویا می شود که در صورت عدم رضایت پیگیری می شود.

با تحقق اهداف «سیب» شاخص های بهداشت و سلامت جامعه تقویت شده و ارتقا می یابد که پیشگیری از انواع بیماری ها و کاهش چشمگیر هزینه های درمانی از نتایج آن است.

میرزاپور در این نشست خواستار همراهی و همکاری شهروندان با این طرح شد و افزود: «پاسخ شهروندان به پیامک این سامانه پس از دریافت خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است و در اختصاص اعتبار به شهرستان نیز موثر است».

وی خاطرنشان کرد: « برای نمونه از ۱۱۹۰۰ پیامک برای دریافت نظر شهروندان از خدمات یکی از پزشکان این طرح به آنها ارسال شده و تنها ۱۲۰۰ نفر پاسخ داده اند».

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با تاکید بر این که؛ «الگوی تغذیه در اهر مطلوب نیست»، «اطلاع رسانی و آموزش همگانی و ارتقای آگاهی های عمومی و فرهنگ سازی در امر بهداشت» را امری «حیاتی» خواند و گفت: «در اهر مصرف میوه و سبزی و لبنیات به شدت پایین و مصرف نمک و روغن به شدت بالاست».

میرزاپور بر «مصرف غذای سالم» و «تحرک بدنی» تآکید کرد و گفت: «غذای سالم و تحرک بدنی می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کند».

وی با اشاره به طرح پایش فشار خون که اخیرا انجام شد، گفت:« ۲۵ درصد افرادی بالای ۳۰ سال در اهر فشار خون دارند».

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با بیان این که؛ « مصرف مواد مخدر در روستاها زیاد است و حتی در میان بانوان نیز شاهد شیوع اعتیاد هستیم»، این مسئله را چونان «کوه یخ»ی توصیف کرد که توجه و اقدامات بیش تر را ضروری نشان می دهد.

میرزاپور در بخشی از سخنان خود خواستار؛ «مشارکت شهروندان در تأمین و تقویت امکانات بهداشتی و درمانی» این شهرستان شد و گفت: «شهروندان خیّر هر کدام در وسع خود می توانند به بیمارستان و مراکز و خانه های بهداشت کمک کنند که این کار خیر می تواند از خرید اهدای یک دستگاه گرفته تا کمک در انجام کارهای مرمتی را شامل شود».

میرزاپور در پایان از آماده افتتاخ بودن سه درمانگاه در روستاهای نودوز و رواسجان و شهرک شیخ شهاب الدین اهری خبر داد و افزود: پروژه « LDR» و دیالیز در حال احداث است.