منطقه گردشگری مشرق اهر با یئل سویی جان می گیرد

منطقه گردشگری مشرق اهر با مجموعه ای از جاذبه های متنوع؛ ظرفیت بزرگی برای توان محیطی گردشگری در شهرستان اهر محسوب می شود. در این منطقه به ویژه قابلیت های اکوتوریسم و ژئوتوریسم و گردشگری روستایی و عشایری برجسته است.

این منطقه در تقسیمات کشوری عمدتا محدود در دهستان «قشلاق» شهرستان اهر است.

ییلاقستان طوایفی از عشایر ایل شاهسون و قره داغ (ارتفاعات قوشاداغ) در موسم کوچ و استقرار ییلاقی عشایر از جاذبه های «مشرق اهر» به حساب می آید.

تعداد قابل توجهی از روستاهای این دهستان بافت و معیشت سنتی خود را تا حدودی حفظ کرده اند و امکان تعیین و معرفی چند روستای هدف گردشگری و اجرای طرح های بومگردی در آن ها وجود دارد.

در ارتفاعات این منطقه؛ مجموعه ای از ورزش های کوهستانی در قالب گردشگری کوهستان قابل تعریف و اجراست.

پارک جنگلی فندقلو کانون فعال گردشگری در مشرق اهر است که در صورت توسعه طرح و تقویت امکانات اقامتی و ایجاد جاذبه های مکمل چون بازار محصولات لبنی و میوه های فصل و صنایع دستی و عرضه غذاهای محلی به سرعت رونق می گیرد.

در شمال فندقلو و نزدیکی آن؛ «تالاب یوسفلو» نامدار شده است. طرح احداث تله کابین «یوسفلو ـ فندقلو» علی رغم اشتیاق جدی سرمایه گذار بخش خصوصی هنوز به جایی نرسیده است.دایر شدن این تله کابین و حتی پل معلق یوسفلو ـ قلعه باشی می تواند تحرک گسترده ای در گردشگری مشرق اهر ایجاد کند.

بخشی از محور ارتباطی اهر ـ مشکین شهر در کنار اهرچایی کارکرد مرکزیت منطقه گردشگری مشرق اهر را دارد و اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهر با احداث بنا بر اهمیت و کارکرد این محل انگشت گذاشته است. محلی با چشمه آشنا برای مسافران و گردشگران و عرضه گیلاس و آلبالوی افیل و بهل. که آنجا خود کانون گیلاس است.

مجموعه گردشگری مشرق اهر جاذبه هایی چون؛ دره و امامزاده حصار، درخت گردوی چندصد ساله،  تالاب یوسفلو، تالاب گون دوغدی، چنارهای کهنسال یوزباشلو و زگلیک، ناهمواری های مریخی جئریخلار زگلیک، روستای تاریخی قلعه باشی، قلعه نودوز، قلعه قراجه لو، غارهای یئدی ائو، صنایع دستی، چشمه ها و آبشارها، میوه های برند شده چون گیلاس و آلبالوی افیل و بهل، پهنه های جنگلی و چمنزار، میوه های وحشی و… دارد.

در این منطقه چندین کانون گردشگری با محوریت جاذبه ای شاخص قابل تعریف و معرفی است. ترسیم نقشه گردشگری مشرق اهر و معرفی این کانون ها با جاذبه های مربوط، راه اندازی ایستگاه راهنمای گردشگران و البته برنامه ریزی و انجام زیرساخت های لازم و بهبود راه های دسترسی و… ضرورت دارد.

این منطقه گردشگری باید پرونده و میزکارشناسی و تدبیر و برنامه ریزی در اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان اهر داشته باشد.

و اما چشمه معدنی یئل سویی که در حافظه تاریخی جوامع محلی بنام شده است، از جاذبه های مجموعه گردشگری مشرق اهر محسوب می شود. طرح احداث مجتمع آبدرمانی یئل سویی از بسته های دومین همایش فرصت های سرمایه گذاری شهرستان اهر بود که در خرداد سال ۱۳۹۳ در این شهرستان برگزار شد.

این طرح توسط سرمایه گذار بخش خصوصی پیگیری و پس از طی مراحل اخذ مجوزهای لازم سرانجام سوم شهریور امسال کلنگ زنی شد.

احداث مجتمع آبدرمانی یئل سویی و بهره برداری از آن تحرک ویژه ای به رونق گردشگری در مشرق اهر و به عبارتی شهرستان اهر خواهد داد.

یادداشت: جعفر خضوعی