خیرین یار و یاور کتاب و کتابداران باشند

آرخا: فرماندار شهرستان اهر گفت: خیرین باید در امر کتاب و کتابخوانی یار و یاور کتابداران باشند و در حوزه کتاب نیز وارد شوند.

سید محمد عابدی در دیدار با کتابداران شهرستان که به مناسبت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» صورت گرفت، کتابداران را یاران مهربان مردم دانست و اظهار داشت: متأسفانه در دهه های اخیر موضوع کتاب و کتابخوانی رو به فراموشی می رود و از طرفی وجود فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که عمده اطلاع رسانی ها از طریق آنها انجام می گیرد، مردم را از امر کتابخوانی دور کرده است.

سید محمد عابدی با بیان اینکه متأسفانه امروزه مردم بسیار کمتر از گذشته به امر کتاب و کتابخوانی توجه می کنند، افزود: پیش بینی می شود که در آینده نزدیک، مردم مجدداً به سمت کتابخوانی بازگردند و این دوره گذار را پشت سر بگذارند؛ چون مزیت ها و خصوصیاتی که در کتاب می توان یافت حتی در سامانه های اطلاع رسانی پیشرفته نیز وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه کتاب یک مرجع مطمئن برای افرادی است که به کتاب مراجعه کرده و مطالب مفید می جویند، تصریح کرد: اکنون جمله بندی و نحوه نوشتار در کتاب ها کمی نامفهومتر و سریعتر شده و برخی کتاب ها نمی توانند نیازهای افراد را تأمین کند و هیچ رغبتی در خوانندگان کتاب ایجاد نمی کنند.

فرماندار شهرستان اهر، کتابخانه های عمومی را محلی برای اشاعه فرهنگی در جامعه عنوان کرد و گفت: خریداران کتاب بایستی بر اساس رشته و تخصص خود، کتاب خریداری کنند؛ بطور مثال فردی که در رشته مسائل اجتماعی تخصص دارد، نمی تواند در خصوص کتاب های فلسفی بخوبی اظهار نظر کند.

عابدی با اشاره به اینکه هفته کتاب و کتابخوانی مناسب ترین زمان برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است، بیان داشت: با توجه به اینکه استفاده مردم از فضای مجازی نسبت به کتاب بسیار بیشتر بوده، باید زمینه ای فراهم شود تا یار مهربان در فضای مجازی نیز حضور گسترده و فعالانه ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده است، گفت: شهرداری ها با پرداخت نیم درصدی از درآمدهای خود از کتابخانه ها حمایت می کنند ولی متأسفانه اکنون شهرداری ها نه تنها توان پرداخت کامل سهم نیم درصدی کتابخانه ها را ندارند، بلکه در پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند.

فرماندار شهرستان اهر با تأکید بر اینکه خیرین نباید تنها در زمینه مدرسه سازی و … فعالیت داشته باشند، خاطرنشان کرد: بایستی خیرین در امر کتاب و کتابخوانی نیز یار و یاور کتابداران باشند.

عابدی همچنین یادآور شد: مخازن کتابخانه های عمومی شهرستان اهر حاوی انواع کتاب هاست؛ ولی برای نگهداری این کتاب ها نیازمند مکانی بزرگ هستیم که این امر تحقق نمی یابد مگر اینکه خیرین وارد عمل شوند.