پرونده جنگل های ارسباران مسافر یونسکو شد

آرخا: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: پرونده جنگلهای ارسباران از رقبای خود پیشی گرفت تا به عنوان نماینده ایران درسال ۲۰۱۷ برای ثبت در فهرست میراث طبیعی جهان بهمن سال جاری به سازمان یونسکو ارسال شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آرخا، به قنل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی؛ فرزین حق پرست سفر و بازدید یک ماه پیش معاون میراث فرهنگی سازمان از جنگل های ارسباران را یاد آور شد و افزود: پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پس از یکسال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع ماه آینده با هدف ثبت جهانی به یونسکو ارسال می شود.
به گفته وی پس از بررسی های به عمل آمده کلیات ساختار و تشکیلات مدیریتی پرونده ارسباران مورد تایید قرار گرفت و اکنون آماده ارسال و ثبت در فهرست آثار جهانی است.
وی افزود: درصورت ثبت جهانی جنگل های ارسباران این منطقه به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث طبیعی جهان جای خواهد گرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از رویداد های خوبی که اخیرا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان رخ داده است تاکید کرد: کار و مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی با این انتخاب شکل جدید و البته جدی به خود می گیرد.
وی در تشریح مراحل و راهی که پرونده جنگل های ارسباران تا ثبت جهانی شدن دارد گفت: پس از ارسال پرونده به یونسکو ما فرصت داریم تا نواقص مربوطه و موارد مورد تاکید توسط کارشناسان پرونده را مرتفع سازیم و تیر ماه ۱۳۹۵ کارشناسان سازمان یونسکو برای ارزیابی و انطباق پرونده با مستندات به این منطقه سفر می کنند.
وی افزود: هر ساله تنها یک اثر از کشورمان شانس معرفی به سازمان یونسکو دارد و در این میان و پس از ارزیابی های نهایی پروند های ارسالی از اقصی نقاط جهان تنها یک اثر در کل دنیا امکان ثبت جهانی در فهرست میراث طبیعی را خواهد داشت.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت ساخت و سازها به خصوص در روستاهای داخل منطقه ارسباران و ساماندهی کمپ های گردشگری موجود و در شکل کلی تر ساماندهی بصری، به سازی و همسان سازی ساخته ها با طبیعت از موارد مورد تاکید معاون محترم میراث فرهنگی کشور و کارشناسان پرونده جنگل های ارسباران برای تایید نهایی توسط کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی عنوان کرد.
ایجاد و راه اندازی مراکز مطالعاتی و پژوهشی در منطقه ارسباران از دیگر برنامه های اداره کل برای تسریع و عملیاتی شدن آماده سازی بستر های لازم در روند جهانی شدن جنگل های ارسباران خواهد بود.
فرزین حق پرست با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد ارسباران برای جهانی شدن اظهار داشت: این منطقه با داشتن کمتر از ۵ صدم مساحت کشور بیش از ۱۳ درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و۲۹ درصد از پستانداران کشور،۴۴ درصد پرندگان ایران، ۳۲ درصد از دوزیستان کشور، ۹ درصد آبزیان و ۲۰ درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می کنند.
وی ابراز امیدواری کرد: تا با عزم ملی و مردمی و بویژه همکاری و جدیت فرمانداران منطقه ارسباران ثبت جهانی شدن ارسباران در فهرست میراث طبیعی جهان را شاهد باشیم.
گفتنی است: منطقه حفاظت شده ارسباران به دلیل حضور عشایر ایل شاهسوند با قدمت سکونت چند هزار ساله در این منطقه و ایجاد تعامل پایدار انسان و طبعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این منطقه در سال ۱۹۷۷ با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان ذخیره گاه زیست کره در برنامه انسان و کره یونسکو (MAP) ثبت شد.
همچنین در مرزهای جنوبی منطقه حفاظت شده ارسباران در شهرستان ورزقان نیز بقایای فسیلی اجداد ماموت ها یافت شده است که بیانگر قدمت تاریخچه زمین شناسی در این منطقه از ایران است.