اهر؛ شهر هالا/ هنر رزمی هالا ۳۷ ساله شد

حسن بابایی: ۲ سال پیش دقیقا در چنین روزی اهر با همایشی تاریخی « شهر هالا » لقب گرفت. ۲۶ مهر ۹۲. اهر از سالهای سال پیش حقیفتا شهر هالا بوده است. همان زمان که فرزند خلفی از اهر به نام استاد اسماعیل ملک جهانی هنر رزمی هالا را ابداع کرد. اولین عضو هالا نیز یک اهری بود. و اولین های بسیاری که می توان شمرد و شمرد. اهر و فرزندانش و البته هالاکارانش اما خواستند گامی دیگر نیز بردارند. گامی ارزشمند و تاریخی . گامی در نکوداشت هالا و استاد ملک جهانی. گامی برای بیان ارتباط اهر و هالا. همایشی بزرگ و ماندگار برگزار شد. همایشی سراسری و مردمی. استاد ملک جهانی که قدم بر سالن همایش گذاشت شورانگیز بود و به یاد ماندنی. با وقار و ابهت تمام و همچون یک مرد وارد شد. مردی که هرچه در توان داشت برای ایران انجام داده بود و البته برای جهانیان نیز. او هنری ابداع کرده بود؛ کامل و پیشرفته، از دل فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی. فرهنگی اصیل و هویتی حقیقی. او در مقابل دنیای رزمی شرق و غرب خود را نباخته بود. او چون یک ایرانی اصیل و با غیرت از ۱۲ سالگی سودای رقابت با بزرگان رزمی جهان را داشت. او می خواست بر تمام تبلیغات دنیای ورزشهای رزمی غلبه کند. او می خواست هنری بی نظیر برخاسته از ایران را خود پایه گذاری کند و به دنیا معرفی کند. به دنیا بگوید آنچه شما با جار و جنجال بسیار تبلیغش می کنید همه ی هنر رزمی نیست. همه ی هنر رزمی هالاست. و او این کار را کرد و در عمل ثابت کرد یکی مرد جنگی به از صد هزار. او به همه ثابت کرد که جوانی از ایران می تواند در ۱۷ سالگی ورزشی نو پایه گذاری کند که چندین دهه بعد نیز اساتید رزمی جهان از تکرار مهارت هایش ناتوان باشند. هنری رزمی که از اصالت فکری برخوردار است. مستقل است و در عین حال ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی دارد. هنری برخاسته از ایران که دیر یا زود المپیکی خواهد شد و نماد ورزش ایران.
همایش بخش های مختلف داشت. از رونمایی از تمبر یادبود هالا گرفته تا تجلیل از استاد . از پرده برداری از خیابان استاد ملک جهانی گرفته تا افتتاح اولین دفتر و مدرسه رزمی که صرفا برای هالا احداث شده بود. از ادای احترام به شهدا گرفته تا دیدار با خانواده ی شهدای هالاکار. از حضور استاد در محله و خانه ی پدری گرفته تا حضورشان در خانه ی تاریخی دکتر قاسم خان و بازار تاریخی اهر و از ادای احترام استاد به شیخ شهاب الدین اهری گرفته تا…
همایش سخنرانان مختلف داشت که هر کدام در حمایت از هالا سخن گفتند. اما استاد سخنانش متفاوت بود او در حمایت از اهر نیز سخن گفت. سخنان استاد پرده از راز اهر و هالا برداشت و ارتباط خاصشان باهم. جملات تاریخی استاد در همایش تکلیف هالاکاران اهر و شهروندان اهر را سنگین تر کرد. جملاتی که ۳۵ سال بود استاد در جایی مطرح نکرده بود و همایش تاریخی « اهر شهر هالا » زمان و مکان مناسبی بود برای بیانش. استاد فرمودند: « از نظر مفهوم شناسی هالا از دو واژه تشکیل شده. “ها” و “لا”. “ها” در زبان فارسی باستان خورشید معنی می دهد. اهر و “ها” هردو به معنی خورشید می باشند. پس می توان گفت “ها” به معنای اهر است. طی این ۳۵ سال برای اولین بار است امروز این مطلب را عرض کردم تا اتحاد هالا و اهر روشن تر شود».
آری اهر شهر هالاست. هر جای اهر که قدم بگذاری نشانی از هالا دارد. تاریخ این شهر با تاریخ هالا عجین است. در طول تاریخ پیدایش هالا ، اهر همیشه به نحوی فعال بوده است. زمانی با پرورش اساتید و قهرمانان برجسته. زمانی با کارهای فرهنگی و اجتماعی و… ؛ و اکنون در سی و هفتمین سالروز ابداع هالا نیز فعالان هالای اهر در صدد انجام کارهای بزرگ برای هالا و برداشتن قدم های بزرگتر هستند. امید که اهر و فرزندانش بتوانند به خوبی از هالا میراث معنوی ایران حمایت و حفاظت کنند. و حتما که همیشه تاریخ حمایت ویژه ی اهر و اهری ها از هنر رزمی هالا را ثبت خواهد کرد.

۱۴۷

سی و هفتمین سالروز ابداع هنر رزمی هالا
۲۶ مهر ۹۴ مصادف با دومین سالروز همایش تاریخی « اهر شهر هالا » و سی و هفتمین سالروز پایه ریزی هنر رزمی هالا توسط نابغه ی هنرهای رزمی جهان « استاد اسماعیل ملک جهانی » است . اگر ۳۷ سال پیش در چنین روزی استاد همزمان با ابداع هالا تنها به یک نفر آموزش می داد. اکنون با تلاش خستگی ناپذیر ایشان در معرفی و توسعه ی هالا، شمار کسانی که هالا را آموزش دیده اند به دویست هزار نفر رسیده است. اگر زمانی هالا فقط در اهر و تبریز تمرین می شد، اکنون در شهرها و استان های مختلف کشور گسترش یافته است. اگر زمانی هالا غیر قانونی بود و قدغن، اکنون هالا ۱۵ سال است به رسمیت رسیده است. اگر روزی مخالفان بیشمار سد راه هالا و استاد می شدند، اکنون موافقان بسیار حمایتش می کنند. تاکنون آموزش هالا به بیش از ۲۰ کشور جهان راه یافته است و هالا مسیر جهانی شدن و المپیکی شدن را طی می کند. اگر زمانی استاد تنها بود و مردمان بسیاری دلسردش می کردند تا راه هالا را ادامه ندهد، او ایمان داشت که می تواند کارهای محال را ممکن کند. او به خودش و خدایش ایمان داشت و به یاری خدا هالا را در مسیر درست هدایت و مدیریت کرد. اکنون نیز اگر کسانی باور ندارند نام هالا بر سردرب سالنهای رزمی سراسر جهان خواهد نشست و اگر برایشان غیر قابل باور است هالا المپیکی شود، تاریخ هالا، زندگی استاد ملک جهانی و تلاش خستگی ناپذیر او و شاگردانش را مرور کنند. خواهند دید مردی با قامت راست سبکی نو پدید آورد، نامش را « هالا » گذاشت. در مقابل ورزشهای رزمی شرق و غرب قد علم کرد. تنها بود و تنها خدا حمایتش کرد. یارانی پیدا کرد و هالا را چنان پیش برد که اکنون قدم در مسیر جهانی و المپیکی شدن گذاشته است. آری خدا با اوست.

منبع: سایت ایران، مهد هالای جهان