کنسرت رویامداسان در اهر، قلب قره داغ را شاد کرد

آرخا/ جعفر خضوعی: کنسرت موسیقی « رویامداسان» طی روزهای ۱۷،۱۶ و ۱۸ دی ماه در آمفی تئاتر میرزا جعفر قراجه داغی مجتمع فرهنگی و هنری اهر برگزار شد. کنسرت« موسیقی عاشیقی» نخستین کار گروه موسیقی ولکان بود. این گروه را آیدین مهدی پور تشکیل داده است. قره داغ مهد موسیقی عاشیقی است و انتخاب شهر اهر مرکز تاریخی این منطقه برای نخستین اجرای این گروه از سوی مهدی پور اقدامی نمادین و پرمعنا بود. خانواده مهدی پور و بخصوص چنگیز مهدی پور در ایجاد نوآوری ها و به روز کردن موسیقی عاشیقی بسیار کوشش کرده و به موفقیت های بزرگی دست یافته اند. گروه موسیقی دالغا به سرپرستی چنگیز مهدی پور در این نوآوری و به بروز سازی موسیقی عاشیقی موفق عمل کرده است. تشکیل گروه موسیقی « ولکان» نیز در همین راستا دارای اهمیت است.
گفته می شود کنسرت « رویامداسان» نخستین کنسرت موسیقی عاشیقی در اهر است و کنسرت عاشیقی مستقلی تاکنون در این شهر به این شکل برگزار نشده بود. اگرچه عملی شدن کنسرت مورد بحث نتیجه ماه ها تلاش و کوشش عوامل آن بوده است و در این راه برخی از مسئولان و دستگاه های دولتی همراهی و مساعدت داشته اند اما متأسفانه برنامه تبلیغی درازمدت و مناسبی نداشت. تنها یک هفته مانده به برگزاری پوستر این کنسرت به فضای عمومی آمد. پوستری که در آن، عناوین؛ « عاشیق» و«کنسرت» و تصویر « قوپوز» غایب بود(!) و کلا تداعی کننده موسیقی عاشیقی نبود. با این همه استقبال شهروندان هنردوست اهری افتخارآمیز بود. به ویژه در شب سوم استقبال گسترده ای به عمل آمد.
شب دوم اجرای کنسرت « رویامداسان» با حضور مهدی پورها رقم خورد. علاوه بر آیدین مهدی پور قوپوز نواز جوان و مدیر گروه موسیقی ولکان، حضور فرخ مهدی پور پدر او و چنگیز مهدی پور عموی او، مهدی پورها را در یک قاب آورد. همزمان حضور عاشیق ولی عبدی و عاشیق ابراهیم قره داغلی کنسرت را وزن مضاعفی بخشود.
اعضای جوان گروه موسیقی ولکان بسیار هنرمندانه ظاهر شدند و اجراهای شگفت انگیز و تحسین برانگیز ارائه دادند. صدای امیر نوروزی و وحید مرادلو دلنشین است. آواز این کنسرت بر عهده آنها بود و بحق خوب ظاهر شدند. تکنوازی آیدین مهدی پور از دیگر بخش های برجسته این کنسرت بود. تکنوازی تاریخی. صدای قوپوز از دل تاریخ می آمد. صدای فرهنگ این خطه بود. پر از معنا. پر از احساس.
رویامداسان نشان داد که نشست غبار بر سیمای فرهنگ اصیل با برنامه های فاقد اصالت و بی ریشه و سطحی که متأسفانه باعث تغییر و تنزل ذائقه هنری در جامعه ما شده است، به راحتی قابل گردگیری است. رویامداسان دست در اعماق فرهنگ بومی ما برد و تلنگری که ما را به آرشیو ذهن تاریخی مان مراجعت داد. امروز متأسفانه خاکریزهای فرهنگی مان یکی پس از دیگر به تصرف تهاجم فرهنگی بیگانه درمی آید و ما با فرهنگ بومی خودمان و به عبارتی با احیا و تقویت فرهنگ بومی خودمان می توانیم به مقابله با این تهاجم برخیزیم. فرهنگ ایرانی ـ اسلامی اصیل خودمان.