مه لقا خانی بانوی نامدار جشنواره قره قیه: تصمیم گرفته ام در هیچ مسابقه ای شرکت نکنم

سعید قاسمی: امسال با وجود اما و اگرها و تردیدهایی که در برگزاری بیست و ششمین جشنواره فرهنگی ورزشی قره قیه در هارنا پیش آمد، براساس آخرین اظهارات مسئولین احتمال برگزاری آن در سیزده اردیبهشت ماه وجود دارد.

این جشنواره از ابتدا با شرکت بانوان در مسابقه اسبدوانی برجسته بوده است و مه لقا خانی بانوی عشایر نامی آشنا برای علاقه مندان این رویداد است. بانویی که در اکثر دوره ها مقام نخست کورس اسبدوانی ویژه بانوان را کسب کرده است. خبرنگاران و عکاسانی که در این جشنواره حضور می یابند، اغلب پی او می گردند.

مه لقا خانی فرزند گولگز و سهراب متولد ۱۳۵۶ از ایل حاج علیلو و طایفه یاغبستیلو ساکن روستای قره قیه در بخش آبش احمد شهرستان کلیبر می باشد. حاصل ازدواج وی دو تا دختر و یک پسر است. دخترها دوقلو هستند و یکی از آنها ازدواج کرده است. پسرش نیز دانش آموز پایه دوم دوره اول دبیرستان (راهنمایی) است.

مه لقا از کودکی به اسب سواری علاقه دارد. در سنین کودکی با اسبی که داشتند در مسابقه قره قیه که نزدیک روستایشان برگزار شده بود، شرکت می کند. به خاطر کمی سن، کوچک و ضعیف بودن اسب اش همه تماشگران به او می خندند. حتی مادرش هم می گوید؛ دخترم این اسب مال مسابقه نیست ولی مه لقا که قدرت حیوان را می دانسته، قبول نمی کند و در مسابقه شرکت می کند. او در آن مسابقه نفر اول می شود و این آغازی می شود برای مسابقات دورهای بعدی.

آدرس روستا را کاملاً بلدم و با پرس جو از اهالی مستقیم می رسم به خانه اما مه لقا در خانه نبود. دخترش می گوید؛ زمان شیردوشی گوسفندان است، مادرم رفته خانه مادربزرگم برای شیردوشی. اسمش جمیله است، از دانشگاه قبول شده اما نرفته است. با راهنمایی جمیله خانم مستقیم به تاپان گوسفندان می رسم. بعد از سلام و احوالپرسی از مه لقا خانم تعداد گاو و گوسفندهایش را می پرسم، جواب می دهد؛ حتی یک راس هم نداریم اینها مال مادرم است برای کمک به اینجا آمده ام.

باهم می آییم خانه مه لقا. در جلوی محیط خانه اسبی بسته شده و داخل خانه دوتا اتاق تودرتو قرار دارد. می گوید؛ این اسب را درسال ۱۳۹۶ طی هماهنگی اداره کل امورعشایرآذربایجان شرقی و با موافقت استانداری به وی هدیه داده اند اما به خاطر نداشتن سرپناه ازآن موقع در جلوی خانه و در محیط  روباز نگهداری می شود.

می گوید؛ شوهرم ۱۰سال است که مریض است. در مورد خرج خانه می پرسم، می گوید؛ تنها منبع درآمد من ورنی بافی است و کمی هم کمک مادرم. دخترم از دانشگاه سراسری قبول شد ولی به خاطر هزینه اش نتوانستم به دانشگاه بفرستم.

از جشنواره و مسابقه اسبدوانی می پرسم، می گوید؛ شاید تصور شود که جایزه آنچنانی از مسابقات کسب می کنم این درحالی است که؛ کل جایزه یک مسابقه ۵۰۰هزار تومان است.

مه لقا اسب سوار حرفه ای نیست اما اسب سواری را از سنین کودکی با تمرین و تجربه یاد گرفته است. او هرسال با لباس محلی(شلته) که نوع پوشش زنان روستایی وعشایری خاص منطقه ارسباران( قره داغ) است، درمسابقات شرکت می کند. جشنواره دیرین قره قیه در واقع با کوچ عشایر به ییلاق مرتبط است و شرکت بانوانی از جامعه عشایر چون مه لقا در مسابقه اسبدوانی این جشنواره عنصر مهمی در تقویت محتوای آن است. امید می رود؛ مه لقا همچنان با جشنواره قره قیه باشد که نیامدن او به صحنه تنها به معنای غیبت یک شرکت کننده نیست. او و بانوانی چون عزیزخانم اعتبار این جشنواره هستند.

مه لقا مدام از وعده ها و قول های عمل نشده مسئولین می گوید. می گوید؛ بیمه من فقط در روز مسابقه است و دیگر بیمه نیستم. بارها قول داده اند؛ برایم سرپناهی درست کنند ولی پس از مسابقه همه چیز از یاد می رود. دیگر تصمیم گرفتم در هیچ مسابقه ای شرکت نکنم.