عملکرد اداره کتابخانه های عمومی اهر در هفته کتاب

آرخا: محمد رحمانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر فعالیت های صورت گرفته توسط کتابخانه های عمومی این شهرستان در ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، محمد رحمانی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان اهر، فعالیت های ضورت گرفته توسط کتابخانه های عمومی شهرستان اهر در ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۱۳۹۵ را به شرح زیر تشریح نمود:

  1. جلسۀ هماهنگی برنامه های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابخانه های عمومی اهر:

جلسه هماهنگی برنامه های گرامیداشت بیست و چهارمین دوره گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در کتابخانه های اهر، هفته اول آبانماه، در محل اداره شهرستان و به ریاست محمد رحمانی؛ رئیس اداره شهرستان و با حضور مسئولین کتابخانه ها و کتابداران کتابخانه های عمومی اهر برگزار گردید. در این جلسه رئوس برنامه های گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار مشخص و وظایف هر یک از کتابداران و همکاران کتابخانه در برگزاری این برنامه ها مشخص و معین گردید.

  1. اطلاع رسانی عمومی فعالیتهای کتابخانه ها در ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در سطح شهر

به منظور اطلاع یابی عموم شهروندان از فعالیتهای کتابخانه های اهر در ایام گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار در آبان ماه، بنر و پوسترهای تبلیغاتی شامل آگهی های اطلاع رسانی؛ عضویت رایگان کتابخانه ها در روز ۲۴ آبان، آیین رونمایی کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه ها، گزارش تصویری فعالیتهای کتابخانه های اهر، برگزاری نشست کتابخوان شعر و بروشور فعالیتهای کتابخانه ای چاپ و در نقاط مختلف سطح شهر اهر نصب و در مدارس و اماکن عمومی نصب و پخش شد.

  1. برگزاری آئین رونمایی «ادبیات مرثیه در منطقه ارسباران»

روز نوزدهم آبان ماه و در آستانه «اربعین حسینی»، آئین رونمایی از کتاب «ادبیات مرثیه در منطقه ارسباران» اثر «حسین دوستی» در اهر برگزار شد. این آیین به همت اداره شهرستان اهر و با حضور مسئولین شهرستان اهر و منطقه ارسباران از جمله معاون فرماندار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی کلیبر و ورزقان و هریس و شعر و ادبای ارسباران و علاقه مندان ادبیات مرثیه در سالن آمفی تئاتر کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری برگزار شد.

لازم به ذکر است کتاب «ادبیات مرثیه در ارسباران» جدیدترین اثر تالیفی حسین دوستی، نویسنده و پژوهشگر فعال اهری می باشد که که در سه بخش عاشورانگاران؛ شبیه خوانی، شبیه گردانی، پرده خوانی؛ و مرثیه خوانان به تبیین ادبیات مرثیه در منطقه ارسباران پرداخته است.این کتاب دومین اثر از مجموعه آثار «تاریخ و ادبیات مرثیه آذربایجان» است که در ۳۵۹ صفحه و به شمارگان ۵۵۰ نسخه در سال ۱۳۹۴ از سوی انتشارات سفیر اردهال منتشر شده است.

  1. برپایی نمایشگاه کتاب در کتابخانه های عمومی اهر به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

به مناسبت گرامیداشت بیست و چهارمین دوره روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، نمایشگاه کتاب در کتابخانه های عمومی شیخ شهاب الدین اهری و آیت ا…نجفی اهری در موضوعا توگروههای سنی مختلف دایر شد. در نمایشگاه کتاب کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری، کتاب هایی با موضوعات روانشناسی، ادبیات، علوم کامپیوتر، هنر، تاریخ، دین، خانه و خانواده و سلامت در بخش های مختلف و تحت عناوین جداگانه و با عنوان کلی شعار روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال ملی خواندن «ایران می خواند» در معرض دید عموم قرار گرفت.در بخش کودک کتابخانه هم نمایشگاه کتاب مختص اعضای کودک و نوجوان متشکل از کتاب های جذاب و خواندنی گروه های سنی خردسال و کودک و نوجوان و نمایشگاه عکس از فعالیت های این بخش به همراه منتخبی از نقاشی های کودکان و نوجوانان برپا گردید.

کتابخانه آیت ا…نجفی اهری نیز، نمایشگاه کتابی باعنوان«هفت اقلیم کتاب» دایر نموده و در بخشهای جداگانه و باعناوین: من و هویتم، نبض ازدواج، زندگی به سبک سلامت، دانستنیهای مادرانه، زیر سایه خورشید، روانشناسی و زندگی بهتر و نیاز روز، کتاب های موجود در کتابخانه را در معرض نمایش قرار داد.  «با کتاب همسفر شویم و با مهر بخوانیم» پیام این نمایشگاه به بازدیدگانش بود.

  1. برگزاری نشست «کتابخوان تخصصی شعر»

روز بیست و سوم آبان و در آستانه روز گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، نشست «کتابخوان تخصصی شعر» پذیرای جمعی از شعرا، ادبا، نویسندگان، اعضای کتابخانه ها و علاقمندان شعر و ادبیات شد. این نشست به همت اداره کتابخانه های عمومی و با همکاری موسسه فرهنگی شهرستان ادب (شعرآورد ارسباران) در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شیخ شهاب الدین اهری برگزار شد.

در این نشست، کتاب های شعر «بیر رکعت سئوگی» سروده امیدعلی شیخی؛ «در بزم سرخوشان کوه» سروده محمد نیک منش؛ «افسانه ژانوس» نوشته منصور بابالویان؛ «باران» سروده هادی کرباسفروش؛ «رویای پنجره» سروده روح اله اصغرپور متخلص به راجی و «خیالین کونلوم قوناق گلنده» سروده محمد محمدلو متخلص به انجمن توسط هر کدام از نویسندگان این آثار معرفی و در مورد نحوه نگارش آنها توضیحاتی به حاضرین داده شد.در این نشست فرهنگی و ادبی علاوه بر معرفی کتاب های موضوعی شعر و خوانش اشعاری از کتاب های معرفی شده، چند تن از شاعران خوش ذوق شهرستان، از جمله: آقایان محمودی، قنبرزاده، ایمانی و خانم بیرامی نیز به شعرخوانی پرداختند.

  1. دیدار کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان با امام جمعه اهر

همزمان با ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، رئیس اداره، مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان اهر با امام جمعه این شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

امام جمعه شهرستان اهر در این دیدار با گرامیداشت سالروز درگذشت علامه طباطبایی، فرا رسیدن روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و روز کتابدار را به کتابداران کتابخانه های عمومی اهر تبریک گفت و افتخارات کشوری و استانی کسب شده توسط کتابخانه ها و کتابداران اهری را مایه مباهات و افتخار برای شهرستان دانست.

  1. دیدار کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان با فرماندار اهر

در روز بزرگداشت آیت ا…علامه سید محمدحسین طباطبایی که به نام روز«کتاب،کتابخوانی وکتابدار» نامیده شده است، رئیس اداره، مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان اهر با فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی این شهرستان دیدار و گفتگو کردند.

  1. توزیع بروشور فعالیتهای کتابخانه های اهر

به منظور آشنایی عمومی با کتابخانه و تبلیغ فعالیتهای آن، ۵۰۰ نسخه بروشور معرفی فعالیتهای کتابخانه های عمومی اهر، در اختیار مراجعین کتابخانه های عمومی شیخ شهاب الدین اهری و آیت ا… نجفی اهری در طول آبانماه قرار گرفت و همچنین بین دانش آموزان بازدید کننده از کتابخانه ها توزیع شد. لازم به توضیح است این تعداد بروشور فقط در جریان آبان ماه توزیع شده و علاوه بر بروشورهایی است که در طول سال در اختیار عموم مراجعین کتابخانه ها قرار می گیرد.

  1. اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار

بنا به بخشنامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همگام با کتابخانه های عمومی سراسر کشور، روز ۲۴ آبان ماه ۹۵، روز بزرگداشت علامه طباطبایی که بنام روز ملی «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» نامیده شده است، عضویت در کتابخانه های عمومی شهرستان اهر رایگان بود و ثبت نام و تمدید عضویت کتابخانه ها در این روز، بصورت کارت بهاء انجام شد.

  1. برگزاری جلسه جمع خوانی کتاب ویژه «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در کتابخانه آیت ا…نجفی اهری

روز بیست و دوم آبان ماه، جلسه جمع خوانی کتاب در کتابخانه آیت ا…نجفی اهری برگزارشد. جمعی از کتابخوانان فعال کتابخانه آیت ا… نجفی اهری در این جلسه گرد هم آمده و به خوانش بخشهایی از کتاب «ادب الهی» نوشته آیت ا…مجتبی تهرانی پرداختند.

  1. بازدید دانش آموزان از کتابخانه های عمومی اهر

در طول ایام گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار، دانش آموزان مدارس شهرستان اهر به همراه مریبان خود، از کتابخانه های عمومی آیت ا…نجفی اهری و شیخ شهاب الدین اهری بازدید کردند. در این بازدیدها، دانش آموزان با فعالیتها، خدمات، بخشهای مختلف کتابخانه ها و همچنین شیوه سازماندهی منابع اطلاعاتی کتابخانه ها آشنا شده و با استقبال از طرح عضویت رایگان کتابخانه ها در روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به عضویت کتابخانه ها درآمدند.

  1. بازدید مسئولین فرهنگی از نمایشگاه دائمی کتاب عترت اهر

در روز گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» و به منظور ارج نهادن به فعالیت های فرهنگی شهروندان، بویژه فعالیت های ترویجی کتاب و کتابخوانی، جمعی از اعضای کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان و انجمن کتابخانه های عمومی اهر، از نمایشگاه و فروشگاه دائمی کتاب عترت در اهر بازدید کردند. معاون فرماندار اهر، رئیس و کارشناس امور فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر، مسئول فرهنگی سپاه ناحیه اهر ، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان و مسئولین کتابخانه های عمومی شیخ شهاب الدین اهری و آیت ا… نجفی اهری و تعدادی از فعالین و معتمدین فرهنگی شهرستان، بازدید کنندگان از این نمایشگاه و فروشگاه کتاب بودند.

  1. برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای، ویژه «روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار» در کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری

روز بیست و پنجم آبانماه، کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری با برگزاری نشست کتابخوان کتابخانه ای آبانماه، پذیرای جمعی از بانوان علاقه مند به کتاب و کتابخوانی بود. در این نشست، کتاب های «خودکشی» نوشته امیل دورکیم، توسط الناز جعفرزاده؛ «چرا باحجاب شدم» نوشته مژده بهروزی، توسط رباب نوری زاده؛ «مشکلات، شیرینی زندگی اند» نوشته آنتونی رابینز، توسط مهناز جلالی؛ «فجر اسلام» نوشته محمدابراهیم فجر، توسط پریسا قربانی؛ «انسان ۲۵۰ ساله» توسط راضیه صیادی و «بار دیگر شهری که دوست می داشتم» نوشته نادر ابراهیمی، توسط نسرین مسیبی معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

  1. جشن کتاب کودک در کتابخانه های عمومی اهر

اعضای کتابخوان کودک و نوجوان کتابخانه های عمومی اهر در برنامه ای با عنوان «جشن کتاب» روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار را گرامی داشتند. هم خوانی شعر «من یار مهربانم» ، مداحی و ارائه مقاله ای با عنوان زندگانی امام حسین (ع) توسط دو نفر از اعضای کودک کتابخانه ها بمناسبت در پیش بودن اربعین حسینی ، مسابقه شاد کودکانه، قصه گویی و اهدای جایزه به برترین اعضای بخش کودک کتابخانه های شیخ شهاب الدین اهری و آیت ا… نجفی اهری در آبانماه و برندگان مسابقه اجرا شده در برنامه ی جشن کتاب و اعطای لوح تقدیر ارسالی توسط نهاد برای شرکت کنندگان بخش نقاشی جشنواره رضوی، از جمله برنامه های اجرا شده در این جشن کودکانه بود که با حضور بیش از صد کودک و نوجوان عضو کتابخانه های عمومی شیخ شهاب الدین اهری و آیت ا… نجفی اهری برگزار شد. لازم به ذکر است قصه گویی این برنامه را سرکار خانم خجسته، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اهر که از قصه گویان برتر استانی و کشوری در جشنواره های قصه گویی معتبر می باشند بر عهده داشت.