ارسباران از منظر فرهنگی و طبیعی استثنایی است/پشتوانه اجتماعی برای ثبت جهانی جنگل های ارسباران ضروری است

آرخا: پرونده ثبت جهانی جنگل های ارسباران بهمن ماه امسال به یونسکو ارسال می شود و به همین منظور محمد حسن طالبیان معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنی و گردشگری و صنایع دستی کشور سفری به منطقه ارسباران کرد.
محمد حسن طالبیان با تاکید بر ویژگی های منحصر بفرد ارسباران برای ثبت در فهرست جهانی، تقاضا و مشارکت مردم و مسئولین محلی را برای شتاب بخشیدن به پروژه ثبت جهانی در تکمیل و اصلاح ایرادات پرونده جنگل های ارسباران ضروری دانست.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان با بیان اینکه در حال حاضر سه پرونده در کل کشور برای معرفی به یونسکو در حال تکمیل است و تنها دو پرونده شانس معرفی به یونسکو را خواهد داشت افزود: رقابت برای ارائه پرونده به یونسکو از طرف استانهای مختلف جدی است.
وی گفت: باتوجه به ویژگی های پرونده ارسباران امیدواریم جنگل های ارسباران یکی از این دو پرونده و نماینده ایران در یونسکو باشد.
معاون میراث فرهنگی سازمان وجودحداقل ۱۰ گونه منحصر به فرد فلور گیاهی جهان در ارسباران را یاد آور شد و تصریح کرد این منطقه از منظر فرهنگی و طبیعی بسیار استثنایی است.
وی با بیان اینکه ظرف مدت یکسال از مطرح شدن پرونده جهانی کویر لوت در یونسکو تعداد گردشگران این منطقه سه برابر شده است، پیش بینی کرد پس از مطرح شدن و ثبت جهانی جنگل های ارسباران این منطقه به مهمترین مقصد جهانی گردشگران تبدیل شود.
محمد حسن طالبیان اظهار امیدواری کرد با مدیریت خوب و یکپارچه زمینه برای حفاظت جامع از تاریخ، فرهنگ و محیط زیست ارسباران برای بهره برداری از ظرفیت های منطقه فراهم شود.
وی با تاکید بر حفظ منابع طبیعی گفت: جنگل های ارسباران در صورت ثبت جهانی به عنوان بخش ارزشمندی از منابع طبیعی دنیا مطرح می شود و تمام دنیا نسبت به حفظ و توسعه آن متعهد می شوند.
وی مشارکت و تبادل تجربیات بین المللی برای حفظ جنگل ها و محیط زیست را از دیگر جوانب مثبت ثبت جهانی شدن منطقه ارسباران در فهرست آثار جهانی دانست.
وی خاطر نشان کرد کلیه دستگاههای دولتی و مردمی برای تعالی منطقه متفق ­القول هستند تا شاهد تحولی جهانی برای منطقه ارسباران و آذربایجان شرقی باشیم.
وی توجه دو چندان برای حفظ، مرمت و بهره مندی از ظرفیت آثار تاریخی موجود در منطقه ارسباران را با توجه به پرونده ثبت جهانی یاد آور شد و افزود: برای مناطقی با این حجم از اهمیت اعتبار مستقلی از مجلس برای حفاظت و توسعه کیفی آثار تاریخی در نظر گرفته شده است.
فریدون بابایی فرماندار کلیبر هم در این سفر با اشاره به نگرانی های که در بین مردم محلی برای جهانی شدن جنگل های ارسباران وجود دارد اطمینان داد: ثبت جهانی شدن نه تنها محدودیتی نخواهد داشت بلکه در بلند مدت توسعه گردشگری و رشد اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی منطقه ارسباران را بدنبال خواهد داشت.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور:
ثروت فرهنگی و گردشگری یک ثروت پایدار است
در نشست مشترک فرمانداران منطقه ارسباران با معاون میراث فرهنگی کشور بر اهتمام مدیران اجرایی محلی و دولتی برای پیشبرد پرونده ثبت جهانی ارسباران تاکید شد و ظرفیت های گردشگری و فرهنگی به عنوان یک ثروت پایدار و زمینه ساز توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، محمد حسن طالبیان با بیان اینکه تصاحب قله های فرهنگی جهان همواره از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است گفت: ثبت جهانی آثار فرهنگی و طبیعی یکی از راه های عمل به این فرمان است.
وی با یاد آور شدن جوانب مثبت قرار گرفتن در فهرست آثار طبیعی جهانی تاکید کرد : به طور حتم تعامل جهانی زندگی مردم منطقه را متحول می کند.
محمد حسن طالبیان به محدودیت های مطرح برای ارسال پرونده به سازمان یونسکو اشاره کرد و افزود: ۵۰ اثر طبیعی از کشور برای ثبت جهانی داوطلب هستند منتها هر سال تنها یک اثر می تواند ثبت جهانی شود و معاونت میراث فرهنگی تلاش دارد تا با تعادل بخشی برای ثبت جهانی در کشور بستر را برای ثبت جهانی آثار طبیعی و تاریخی تمامی استانها هموار سازد.
وی تاکید کرد: پشتوانه اجتماعی برای ثبت جهانی و دفاع از آن ضروری است و اگر صدای منطقه برای درخواست جهانی شدن را بشنویم پرونده ارسباران را می فرستیم.
محمد حسن طالبیان خاطر نشان کرد: اراده جامعه و مردم محلی تاثیر گذار است و در این صورت تمام ارکان دولت با آن مردم آن منطقه همراه می شود.
معاون میراث فرهنگی سازمان اظهار کرد: خوشبختانه ۹۰ درصد پرونده ارسباران آماده است تا به عنوان یک میراث طبیعی در ۲۰۱۷ ثبت جهانی شود منتها همه باید و نباید ها برای ثبت و حفاظت از جنگل های ارسباران می بایست در قالب یک برنامه مدون ۱۵-۲۰ ساله تهیه شود.
وی با برشمردن ویژگی متمایز کننده جنگل های ارسباران برای ثبت فهرست آثار طبیعی جهان گفت: یک نوزدهم تنوع گیاهی قاره اروپا و یک چهارم تنوع گیاهی کشور فرانسه در ارسباران وجود دارد.
محمد حسن طالبیان در این نشست مشترک به نواقص و مواردی اضطراری که می تواند سبب خدشه به پرونده جنگل های ارسباران باشد اشاره کرد و گفت: نیاز به هم اندیشی دستگاه های اجرایی در منطقه برای همسان سازی معماری، رنگ ها و سازه های سازگار با طبیعت و محیط زیست در نماهای بومی و تامین زیر ساخت های گردشگری هستیم.
فرمانداران کلیبر، خداآفرین و قائم مقام مدیر عامل منطقه آزاد ارس در خداآفرین در این جلسه به ایراد نقطه نظرات خود در خصوص مسائل موجود در منطقه پرداخته و از تمهیدات اتخاذ شده برای رونق گردشگری منطقه ارسباران خبر دادند.
فرماندار کلیبر در این نشست ضمن اشاره با اقدامات چند سال اخیر مدیریت شهری ارسباران برای ارتقا آگاهی مردم برای مشارکت عمومی در حفظ محیط زیست منابع طبیعی از فرهنگ سازی و توجیه جامعه محلی نسبت به اثرات مثبت جهانی شدن جنگل های ارسباران تاکید کرد.
وی افزود: در سایه آموزش ها و مشارکت دهی به مردم محلی امسال هیچ آتش سوزی در منطقه گزارش نشده است و حتی حرکت خود جوش مردم برای کنترل حریق در مراتع را هم شاهد بوده ایم.
فریدون بابایی خواستار همراهی دولت و اختصاص اعتبارات استانی و ملی برای تامین زیر ساخت های گردشگری همسوبا معیار های جهانی شدن شد.
امینیان فرماندار خداآفرین نیز با تاکید بر مشارکت حداکثری مردم و مسئولان دولتی شهرستان در تامین شرایط لازم برای جهانی شدن ارسباران گفت: باید تلاش کنیم تا قبل از بازدید کارشناسان یونسکو این منطقه به استانداردهای لازم دست یابد.

IMG_0169779 IMG_00444777 IMG_01177261 IMG_028559a16