ثبت ملی ۲۱ اثر تاریخی آذربایجان شرقی تا پایان سال/ معرفی مهارت سازسازی(قوپوز) به نام تبریز

آرخا: سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از ثبت ۲۱ اثر تاریخی، طبیعی، معنوی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور تا پایان سال جاری خبر داد.

براساس اعلام محمد فتحی؛ مقبره امامزاده سلطان پیراحمد (مقبره قتانلو) شهرستان هوراند، درختان کهنسال در شهرستانهای کلیبر، خداآفرین و ورزقان تنها آثار معرفی شده برای ثبت ملی از منطقه ارسباران هستند.

داستان عاشیقی «عاشیق غریب و صنم» و «مهارت ساز سازی (قوپوز) تبریز» از جمله آثار معنوی معرفی شده به نام تبریز هستند.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در خصوص پرونده ثبت جهانی جنگلهای ارسباران تشریح کرد: جنگل‌های ارسباران در شمال استان آذربایجان شرقی با احتساب عرصه و حریم ها با بیش از ۱۶۰ هزار هکتار وسعت در سال ۹۵ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران جای گرفت. گزارش فرآیند ثبت جهانی این اثر با حضور ارزیابان IUCN  در مهر ماه امسال پس از بازدیدها تهیه و به اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ارسال شده است که نتیجه گزارش‌ها در اردیبهشت سال ۹۷ به یونسکو ارائه می‌شود تا در چهل‌و‌دومین اجلاس در تیرماه سال آینده، به‌عنوان دومین میراث طبیعی ایران در صورت تأیید اعضای یونسکو به ثبت جهانی برسد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در راستای حفظ و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و حفاظت از ابنیه و محوطه‌های تاریخی،  پرونده ۱۰ اثر تاریخی- غیر منقول از جمله ” کلیسای انجیلی ها، پناهگاه صخره ای روستای خلجان و رونق، حمام تاریخی لیقوان، حمام قدیمی باسمنج “شهرستان تبریز، “حمام دیزج خلیل” شهرستان شبستر، “حمام قدیمی متنق” شهرستان بستان آباد، “گورستان تاریخی النجق”شهرستان مرند، “مقبره امامزاده سلطان پیراحمد (مقبره قتانلو) ” شهرستان هوراند، “حمام قدیمی روستای هفت چشمه وکاروانسرای آلقو” شهرستان آذرشهر در شورای ثبت استانی مطرح و پس از بررسی، با اکثریت آرا به تصویب رسید.

فتحی با اشاره به اهمیت ثبت آثار طبیعی استان در راستای حفظ گونه های ارزشمند طبیعی گفت: در حوزه ثبت طبیعی، پرونده ۷ درخت کهنسال از شهرستانهای کلیبر، خداآفرین، مراغه و ورزقان توسط شورای ثبت آذربایجان شرقی آماده و به سازمان مرکزی پیشنهاد شد.

فتحی در تشریح ثبت آثار معنوی و غیر ملموس استان گفت: حفظ و نگهداری از این بخش از مواریث فرهنگی، همپای دیگر آثار و ابنیه تاریخی و باستانی ارزشمند و ضروریست و قطعاً ثبت این گونه آثار، به بازشناسی هویت فرهنگی و حفظ آنها کمک شایانی خواهد کرد. هر کدام از این مهارتها و دانش ها، از پیشینه ای کهن و ارزشمند برخوردار است و در نوع خود حائز اهمیت فراوان است و ثبت ملی این آثار معنوی اقدامی شایسته در راستای حفظ و انتقال آئین های کهن و بومی استان به نسل های آینده به شمار می رود.

وی افزود : در این راستا پرونده ۴ اثر  معنوی داستان عاشیقی “عاشیق غریب و صنم”،”مهارت ساز سازی (قوپوز) تبریز”،”مهارت سنتی منبت چوب تبریز” و “مهارت سنتی آهنگری بازار تبریز” هم در جلسه شورای ثبت استانی مطرح و پس از بررسی، با اکثریت آرا به تصویب رسید.