دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام در اهر برگزار می شود

آرخا: رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر از برگزاری دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام در این شهرستان خبر داد.

مهدی زارعی گفت: برگزاری همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام به عنوان برنامه ادبی شاخص مرتبط با روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد شهریار در اهر اجرا می شود.

وی افزود: نخستین دوره این همایش ۲۸ شهریور سال گذشته در سطح منطقه ارسباران و با دعوت از نظیره سرایان این منطقه برگزار شد اما امسال در سطح شمالغرب کشور و با انتشار فراخوان برگزار می شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر، هدف از برگزاری این همایش را همراهی با گرامیداشت استاد شهریار و تلاش برای معرفی هرچه بیش تر منظومه حیدربابایه سلام استاد شهریار و تبیین نظیره سرایی برای این اثر عنوان کرد و افزود: گردهمایی نظیره سرایان و شناخت آنها و شناسایی نظیره ها و تدوین و تبیین آن ها از برنامه های این همایش مهم ادبی است.

زارعی با بیان این که بر اساس تصمیم دبیرخانه همایش در هر دوره آن یکی از نظیره سرایان پیش کسوت تجلیل می شود، افزود: در همین راستا گرامیداشت زنده یاد سیف اله دلخون، جزو برنامه های دومین دوره این همایش است.

وی ادامه داد: از کارهای شاخص و مهم که همزمان با اختتامیه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام انجام می گیرد، رونمایی از کتاب “مکتب حیدربابا” است که در موضوع ترجمه حیدربابایه سلام به فارسی و نظیره سرایی برای این منظومه تالیف شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر گفت: هنوز آمار دقیقی از تعداد نظیره های سروده شده بر حیدربابایه سلام در دست نیست اما در منابع مختلف تعداد آنها بیش از ۵۰۰ عنوان قید شده است.

مهدی زارعی افزود: فراخوان امسال این همایش موفقیت آمیز بود و منجر به شناسایی حدود ۳۰ نظیره از شهرهای مختلف در شمالغرب کشور شد که شاعران این آثار در اختتامیه همایش حضور می یابند.

وی همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام را مجالی برای گردهمایی نظیره سرایان عنوان کرد و گفت: علاوه بر نظیره سرایان، علاقه مندان به شعر و ادب و بخصوص حیدربابایه سلام نیز می توانند در این همایش شرکت کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این همایش مسئولان استانی و شهرستانی و نیز شخصیت های ادبی حضور می یابند.

زارعی خاطر نشان کرد: آیین اختتامیه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام ساعت ۱۰ روز پنج شنبه ۹ آذرماه در مجموعه اداره ارشاد اهر برگزار می شود.