صادرات کنسانتره مس سونگون ظهور و بروزی در اقتصاد استان ندارد

آرخا: استاندار آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه صادرات سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از سونگون ظهور و بروزی در اقتصاد استان ندارد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استقلال شرکت مس آذربایجان و اجرای طرح‌های پایین‌دستی صنعت مس در استان، گفت: مس سونگون باید از حالت یک پروژه خارج شده و به یک شرکت مستقل صادرات‌محور و دارای طرح توسعه تبدیل شود.

دکتر اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در مجتمع مس سونگون برگزار شد، افزود: یکی از خواسته‌های ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت، استقلال شرکت مس آذربایجان بوده و مراحل قانونی در این خصوص پیگیری شده است.

وی با بیان این که بدون استقلال این شرکت، اهداف و برنامه‌های آن محقق نمی‌شود، گفت: امروز برای کوچک‌ترین موضوع در مس سونگون باید با شرکت ملی مس هماهنگی شود، در حالی که مس سونگون باید از حالت یک پروژه خارج شده و به یک شرکت مستقل تبدیل شود.

جبارزاده با اشاره به صادرات سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مجتمع مس سونگون، گفت: متاسفانه این صادرات از گمرک‌های خارج از استان انجام می‌شود و ظهور و بروزی در اقتصاد استان ندارد و لازم است ساز و کاری تعریف شود تا صادرات این مجتمع به نام استان آذربایجان شرقی ثبت شود.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امروزه کنسانتره مس نیز جزو محصولات دارای ارزش افزوده در بازارهای دنیا محسوب می‌شود، اما با توجه به شرایط کنونی کشورمان و نیاز مبرم به ایجاد فرصت‌های شغلی، نباید به این مقدار بسنده کنیم و باید برای فراوری کنسانتره و ایجاد صنایع پایین‌دستی مس نیز برنامه داشته باشیم.

وی با تاکید بر این که طرح فراوری کنسانتره مس به هر شکلی که از نظر فنی و اقتصادی به‌صرفه‌تر است باید اجرایی شود، افزود: بخش معدن و به ویژه صنعت مس باید در خدمت اشتغال و ارزش افزوده بیشتر برای استان باشد.

جبارزاده اضافه کرد: البته در این مسیر مشکلات و ناملایمت‌هایی هم هست که طبیعی است باید این موانع را پشت سر بگذاریم و مشکلات باعث نشود که در برابر خواسته‌های بحق خود کوتاه بیاییم.

وی با اشاره به این که توسعه صنعت مس از هسته‌های کلیدی توسعه استان است، افزود: برای تحقق صنایع پایین‌دستی مس، در کنار طرح‌های توسعه مس سونگون از هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در زمینه فراوری کنسانتره مس با هر ظرفیتی فعالیت کند حمایت می‌کنیم.