دیار میرزا جعفر قراجه داغی؛ میزبان جشنواره سراسری تئاتر

جشنواره سراسری تئاتر کوتاه در اهر به دهمین دوره خود رسید. این جشنواره از ابتدای دهه هشتاد به صورت ابداعی و با عنوان « تئاتر زیر ۵ دقیقه» توسط هنرمندان تئاتر اهر کلید خورد. پس از شش دوره برگزاری در سطح شهرستانی و استانی از سال ۱۳۹۲ و دوره هفتم به سطح سراسری ارتقا یافت و مورد استقبال هنرمندان تئاتر از سراسر کشور قرار گرفت. در سال ۱۳۹۳مجوز راه اندازی دبیرخانه دائمی این جشنواره در اهر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و فروردین ماه سال گذشته این دبیرخانه طی آیینی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی افتتاح شد. جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران با مشارکت گروه های هنری از استان های مختلف کشور برگزار و با حضور چهره های ممتاز هنر تئاتر در کشور و همچنین مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بوده است. امسال دهمین دوره آن از ۳۱ مرداد تا ۳ شهریور در این شهر برگزار می شود.

اهر مرکز تاریخی قره داغ / قراجه داغ ( ارسباران) کانون فرهنگ و هنر بوده است و برخاست شخصیت های بزرگ فرهنگی و اجتماعی مؤید این نکته است.

میرزا محمد جعفر قراجه داغی شخصیت برخاسته از این خطه است که با ترجمه و انتشار اثر نمایشی «تمثیلات» در سال ۱۲۵۰ شمسی این هنر را در کشور رواج داد و به همین دلیل پدر تئاتر ایران به حساب می آید. « میرزا فتحعلی آخوندزاده» صاحب « تمثیلات تماشاخانه» خود می نویسد: «از خداوند عالم مسئلت می‌کنم که اولا به میرزا جعفر عمر طبیعی و با صحت و عافیت و کرامت فرماید و ثانیا او را خوشبخت و کامران دارد که در میان ملت ما این فن شریف را مشهور و منتشر کرد».

ابداع تئاتر زیر ۵ دقیقه در ابتدای دهه هشتاد بی ارتباط با قابلیت های این هنر در اهر نبوده است. ظهور تئاتر صحنه ای در اهر به یک قرن پیش باز می گردد و در شکل گیری آن؛ معارف و فرهنگ ( آموزش و پرورش) این شهرستان نقش ممتازی داشته است. چه این که نخستین اجراها از سالن های مدارس و به همت مربیان هنر و معلمان انجام گرفته است.

در آیین اختتامیه هشتمین دوره تئاتر کوتاه ارسباران ( مرداد سال ۱۳۹۳) مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیام دکتر جنتی به جشنواره تئاتر اهر را قرائت کرد. مرادخانی با تاکید بر نقش هنرمندان این منطقه در راه ‌اندازی جشنواره ارسباران تصریح کرد: «البته هنر آنها این بوده که به صورت خودجوش این جشنواره را اداره کرده‌اند».

میزان مشارکت هنرمندان و گروه های هنری از سراسر کشور در نهمین دوره این جشنواره غیرقابل وصف بود. همزمان با برگزاری این دوره از جشنواره سالن مجمتع فرهنگی و هنری اهر به نام؛ « میرزا جعفر قراجه داغی» نام گذاری شد.

در آیین اختتامیه نهمین دوره این جشنواره؛ صفی پور مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی که دبیر علمی این جشنواره نیز بود، گفت؛ « منطقه ارسباران با داشتن مفاخری همچون میرزاجعفر قراجه داغی بنیانگذار هنر نمایش نوین در ایران بوده و همین ویژگی ها این منطقه را به مهد فرهنگی مبدل کرده است».

مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد که در آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره تئاتر سراسری ارسباران ( ۲۸ مرداد ۱۳۹۴) حضور یافته بود؛ از « تجهیز سالن مجتمع فرهنگی و هنری میرزا‌جعفر قراجه‌داغی» خبر داد و گفت: « جشنواره تئاتر کوتاه در راستای افزایش سطح فرهنگ و ارزش‌های اسلامی، فرهنگ منطقه ارسباران را متحول می ‌کند».

وی تصریح کرد: « جشنواره تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) قابلیت برگزاری در سطح بین المللی را دارد».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جشنواره گفت: « هنر تئاتر از منطقه ارسباران زادگاه میرزا جعفر قراجه داغی نشأت گرفته است». وی اظهار کرد: « شهرستان اهر با برگزاری و میزبانی نهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه در واقع میزبان ایران بود».

اکنون جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به پله دهم رسیده است. پس از انتشار فراخوان تعداد ۲۱۲ اثر از ۲۶ استان کشور به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و پس از مرحله بازبینی تعداد ۲۳ اثر از ۱۳ استان در این جشنواره حضور می یابند.

دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ( ارسباران) از ۳۱ مرداد تا ۳ شهریور امسال در اهر برگزار می شود.

یادداشت: جعفر خضوعی

منبع: وبلاگ شخصی

IMG_137400 IMG_2184