پایداری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر در گرو اتکا به امکانات و منابع مردمی است

آرخا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در جلسه شورای سیاستگذاری دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر، گفت: اگر مؤلفه‌های ثبات دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر متکی به امکانات و منابع مردمی باشد می‌تواند پایدار بماند.

به گزارش آرخا، به نقل از تسنیم؛ محمد محمدپور در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر که در خانه فرهنگ تبریز برگزار شد با بیان اینکه منطقه ارسباران از عناصر فرهنگی غنی به روایت تاریخ و شخصیت‌های برجسته برخوردار بوده و منطقه‌ای دلاورخیز و سراسر تاریخ خود مظهر شجاعت، همت، غیرت و همچنین از هویت دینی و مذهبی خاصی برخوردار است اظهار داشت: در ارتباط با دفاع از کیان مرز و بوم کشور با استناد به تاریخ این سرزمین متحمل فراز و نشیب‌های بسیار بوده است.

وی با اشاره به اینکه حرکت مسئولان فرهنگی در این مقطع زمانی بسیار حائز اهمیت بوده و نسل‌های آینده در خصوص فعالیت‌های فرهنگی ما قضاوت می‌کنند افزود: گسترش گفتمان فرهنگی و هنری نکته‌ای مهم و قابل‌تعقیب است به‌طوری‌که این گفتمان باید در جامعه گسترش یابد و تمامی اقدامات در محور توسعه بر مبنای فرهنگی شکل‌گرفته و اتفاق افتد.

مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه هیچ‌گاه نمی‌توان به توسعه فرهنگی چه در ابعاد کشور، استان، شهرستان و منطقه‌ای به شکل کاریکاتوری نگریست گفت: لازم است تا به‌ تمامی ابعاد فرهنگی به شکل متوازن نگاه کرده و بدانیم که کوچک‌ترین کم‌توجهی به سایر بخش‌های فرهنگی آسیب می‌رساند و اگر به کلیه بخش‌ها نگاه سیستمی و به جزئیات فرهنگی منطقه توجه نداشته باشیم قطعاً به بخش‌های دیگر آسیب جدی خواهد رسید.

وی گفت: همه می‌توانند پای‌کارهای فرهنگی بیایند و انتظار داریم مرزهای کاذب حذف شود در حالی‌ که برای کارهای همه‌ جانبه فرهنگی همه وظیفه‌ای دارند و نمی‌شود دستگاه‌ها برای خود مرز تعریف کرده و به‌ صورت جزیره‌ای عمل کنند.

محمدپور با بیان اینکه صدمات برخی فعالیت‌، به‌ مراتب کمتر از عدم اجرای کارهای فرهنگی است خاطرنشان کرد: مسئولیت داریم تا کارهای فرهنگی را تدوین و تبیین کرده و به همان سمت حرکت کنیم، ضمن اینکه علی‌رغم وجود مشکلات نظام جمهوری اسلامی و دین اسلام پیام مهمی رسانده که می‌تواند در زندگی و منش مردم آن‌چنان ثباتی ایجاد کند تا کوچک‌ترین اتفاقات هیچ اثری در آن نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر امروز درصدد باشیم از فرهنگ و شئون فرهنگی مراقبت کنیم این مسئله موضوع غریبی نیست بلکه تمامی کشورها نه‌ تنها قصد حراست از فرهنگ را دارند تأکید کرد: تصمیم آن‌ها در زمینهٔ ترویج فرهنگ کاملاً جدی است و اگر کشور ما بخواهد استقامت و میزان صبر و تحمل خود را نشان دهد در جهان تأثیرگذاری بسیاری خواهد داشت.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر با تأکید بر اینکه در فعالیت‌های فرهنگی باید تمامی ذائقه‌های مردم موردتوجه قرار گیرد بیان داشت: جشنواره سراسری تئاتر کوتاه و کارهای فرهنگی و هنری، متمرکز بر شهرستان اهر و منطقه ارسباران است و سیاست اداره کل رشاد آذربایجان شرقی این بوده که منافع و رویکردهای استانی را مدنظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: منطقه ارسباران سرشار از پتانسیل‌های فرهنگی است که باید در معرض دید قرار گیرد تا ارسباران به جایگاه مطلوبی دست یابد چرا که جشنواره تئاتر کوتاه در زمینه‌های اقتصادی شهرستان اهر نیز تأثیر می‌گذارد.

محمدپور با اشاره به اینکه اگر مؤلفه‌های ثبات دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر متکی به امکانات و منابع مردمی باشد می‌تواند پایدار بماند گفت: چنانچه این جشنواره متکی به سلایق و ذائقه‌های افراد و مدیرانی که می‌آیند و می‌روند باشد در آینده این جشنواره موردتردید قرار می‌گیرد، حتماً لازم است که به لحاظ منابع مالی، تشکل و ساختار منطقه‌ای به خود گرفته که قطعاً حمایت‌های کشوری را در پی خواهد داشت.

مدیرکل ارشاد آذربایجان شرقی گفت: نیازی به حضور گروه‌هایی که کیفیت ضعیفی دارند نیست و حتماً باید شورای نظارت و ارزش‌یابی تئاتر آذربایجان شرقی به موضوع ورود پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه سیاست دولت و وزارت ارشاد واگذاری فعالیت‌های فرهنگی به بخش‌های خصوصی است خاطرنشان کرد: مردم، گروه‌ها و تشکل‌های مردمی هر چقدر در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر فعالیت داشته باشند ارزش و منزلت این جشنواره افزایش خواهد یافت ولی نباید از نیازهای فرهنگی منطقه ارسباران غفلت شود.