ثبت ۹ آیین عاشورایی از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

آرخا: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تا به امروز ۹ آیین عاشورایی از استان به عنوان میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، فرزین حق پرست با بیان این خبر اظهار کرد: آیین های الله الله حسینا و اینا شهرستان مراغه، عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب‌شیر، تخته زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی(شاه حسین-وای حسین) تبریز، علم گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه خوانی شهر بخشایش و علم بندی شهرستان مراغه و شمع گذاری ( شمع پایلاما) از جمله آیین های عاشورایی هستند که تا کنون از استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.
وی افزود: یکی از آیین های عاشورایی قدیمی و در عین حال منحصر به فرد آذربایجان مراسم شاخسی_واخسی در تبریز است. این مراسم از دهه آخر ذیحجه آغاز شده و در ظهر روز عاشورا به اوج خود می رسد.
حق پرست تصریح کرد: ریشه لغوی شاخسی- واخسی چندان مشخص نیست اما برخی آن را مخفف شاه حسین- وای حسین می دانند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: جدای از سوگواری که ویژگی بارز اغلب آیین های عاشورایی است، نقطه تمایز این مراسم با سایر عزاداری ها در اعلان جنگ کردن علیه ظالم است.
وی ادامه داد: در این مراسم عزاداران با چوب‌های مخصوص عزاداری حرکت می کنند. وقتی چوب به زمین می رسد ندای شاخسی و وقتی چوب به سرشان نزدیک می شود واخسی می گویند. این حرکت نشانه همراهی با یاران حسین بن علی (ع) در جنگ با لشکر یزید بن معاویه در صحرای کربلا است.
حق پرست در پایان بیان کرد: آیین های عاشورایی هر یک دارای تاریخچه و روایتی خاص و منحصر به خود هستند، که آنها را از یکدیگر متمایز می سازد. لذا باید به عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ سوگواری ایران حفظ و معرفی شوند.