چند راه و راهکار در حمایت از ناشران شهرستانی

آرخا: برای رونق کتابخوانی و تحرک در بازار کتاب می توان برنامه های متنوعی انجام داد. اگرچه برای رونق بازار کتاب در نهایت باید شهروندان برای خرید آن رغبت یابند اما در این میان حمایت از کتب منتشره بخصوص در شهرستان ها از اهمیت بالایی برخودار است. خریداری انبوه و توزیع و اهدا از سوی دستگاه های دولتی، موسسات و شرکت ها، باشگاه های ورزشی، بانک ها، مراکز علمی و آموزشی و…. در این حمایت می توانند نقش ایفا کنند.

در ادامه به چند راه و راهکار اشاره می شود:

۱- هر سال اداره کل ارشاد اقدام به خرید کتاب (چاپ اول با کسر ۳۰ درصد) می کند. به تشخیص هیئت خرید تعداد مشخصی(مثلا هفتاد یا صد نسخه) از ناشر خریداری می شود.

۲- چنانچه کتابی توسط هیئت خرید نهاد کتابخانه های عمومی کشور مورد تایید قرار گیرد، برای کتابخانه ها (حداقل در سطح یک استان) خریداری می شود.

علاوه بر این به طرق مختلف می توان از نویسندگان و ناشران در سطح شهرستان حمایت کرد.

۳- تشکیل نمایشگاه کتاب با شرکت ناشران شهرستان  و عرضه کتب محققین، شعرا و نویسندگان شهرستان در آن.

چنین نمایشگاهی می تواند به صورت فصلی دایر شود.

برای موفقیت چنین نمایشگاهی نیاز به ترغیب شهروندان برای حضور و خرید وجود دارد.

۴- ادارات دولتی، نهادها، بانک ها، موسسات و شرکت ها، کارخانه ها، مراکز فرهنگی و آموزشی و انجمن ها، هیئت ها و باشگاه های ورزشی و… می توانند؛

– بسته ای از کتب نویسندگان منطقه را به تعداد مشخص(مثلا پنج، ده یا بیست جلد) خریداری کنند و به کارکنان و کارمندان خود اهدا نمایند.

– در مواقع مختلف سال و به صورت موردی از کتاب جدیدالانتشار در منطقه برای توزیع بین کارکنان و کارمندان خود خریداری نمایند.

– همه این مراکز دولتی و غیردولتی می توانند در محل مشخصی از ساختمان خود باجه کتاب ویژه آثار محلی برای مطالعه ارباب رجوع، مشتریان، کارکنان و میهمانان خود دایر کنند.

– بسیاری از این مراکز می توانند برنامه ویژه ای به نام میهمانی کتاب ترتیب دهند. چند کتاب را برای توزیع انتخاب و خریداری کنند. از صاحبان آثار نیز دعوت کنند.

– این مراکز می توانند از بسته های خرید یا خریدهای موردی خود به عنوان هدیه در برنامه ها و جشن ها و آیین های داخلی خود استفاده کنند.

۵- امروزه در تمام حوزه ها خیرین فعال هستند. علاوه بر احداث کتابخانه یا تامین تجهیزات آن ها، از آثار منتشره ناشران محلی حمایت می کنند. آنها به چاپ کتاب کمک مالی می کنند یا پس از انتشار به خرید تعداد مشخصی از کتب اقدام می کنند.

۶- در مورد نحوه خرید دستگاه های فرهنگی اشاره شد اما گاه مسئولان محلی چنین دستگاه هایی با حمایت دستگاه های دیگر و خیرین برنامه خرید ویژه ای ترتیب می دهند. نمونه این که؛ “اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خلخال در راستای حمایت از ناشران و نویسندگان کتاب های مربوط به حوزه شعر و ادب، ٣٠ تا ۵٠ درصد از مجموع آثار منتشر شده این شهرستان را خریداری می­ کند”.

همچنین معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از؛ ” ارائه بسته های حمایتی ویژه به فعالان عرصه فرهنگ و ادب” این استان خبر داد و گفت: “خرید ٣٠ تا ۵٠ درصدی آثار نویسندگان و شعرا با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه و حمایت از نویسندگان و ناشران بومی انجام می­گیرد”.

ناگفته پیداست؛ افراد در گروه های سنی و سطح تحصیلات و علایق مختلف علاقمند خرید و مطالعه کتب متفاوتی هستند. برخی کتب مخاطبان خاص و محدودی دارد و برخی طیف گسترده ای از شهروندان را مخاطب قرار می دهد، بنابراین در کنار تاکید بر حمایت کلی از همه آثار، بدیهی است که چنان مراکزی به سلایق و علایق خود و کارکنان و کارمندان و اعضای خود نیز توجه خواهند داشت.