مکتب حیدربابا در همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام رونمایی می شود

آرخا: از کتاب « مکتب حیدربابا» در اختتامیه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام در اهر رونمایی می شود.

از کتاب «مکتب حیدربابا» اثر جعفر خضوعی در آیین اختتامیه دومین همایش نظیره سرایان حیدربابایه سلام که نهم آذرماه در اهر برگزار می گردد، رونمایی می شود.

این همایش پیش از ظهر روز پنجشنبه ۹ آذرماه در سالن میرزا محمدجعفر قراجه داغی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر با حضور نظیره سرایان از استان های شمال غرب کشور و مسئولان استانی و شهرستانی، ادبا و شعرا و علاقه مندان به شعر و ادب و به ویژه حیدربابایه سلام استان شهریار برگزار می شود.

کتاب «مکتب حیدربابا» اثر پژوهشی جعفر خضوعی در ۲۴۸ صفحه به قطع رقعی از سوی انتشارات اختر در تبریز منتشر شده است.

این کتاب پس از یک مقدمه و گفتاری با عنوان «ادب کوه ها» به تبیین و تحلیل محتوای منظومه حیدربابایه سلام با نقل نظر ده ها شاعر و منتقد و مترجم و نظیره سرا، به بحث و تحلیل «نظیره سرایی برای حیدربابایه سلام» و بررسی این حرکت ادبی از سال ۱۳۳۲ تاکنون می پردازد.

بررسی «ترجمه حیدربابایه سلام» به زبان فارسی از بخش های عمده این کتاب است و تعداد ۲۰ ترجمه با قید بندهایی از هر کدام بررسی شده است.

در این کتاب ضمن اشاره به عنوان و شاعر حدود ۲۰۰ نظیره حیدربابایه سلام، حدود یکصد نظیره با قید بندهایی از آنها معرفی شده است. اگرچه در بحث نظیره سرایی و معرفی نظیره ها؛ منطقه قره داغ و شهرستان اهر به طور ویژه مطرح شده است اما این بحث بر کل ایران نظر داشته و نظیره هایی از استان های مختلف این کشور و حتی نظیره هایی از کشورهای دیگر معرفی شده است.

این کتاب ضمن بررسی جایگاه شهرستان اهر در نظیره سرایی برای حیدربابایه سلام، طرح گردهمایی نظیره سرایان در اهر را تشریح و تبیین کرده است.