گسست فرهنگی از خودبیگانگی فرهنگی می آورد/ برای مقابله با گسست فرهنگی باید برای جوانان الگوسازی کنیم

آرخا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: برای مقابله با گسست فرهنگی باید برای جوانان الگوسازی کنیم.

به گزارش آرخا، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی؛ محمد محمدپور که در نشست اعضای ستاد اجرایی همایش بزرگداشت شاعر عارف خسته قاسم سخن می گفت، اظهار کرد: بزرگان و مشاهیر حاملان و ذخایر فرهنگ و تمدن هستند و تکریم ایشان درواقع تکریم و تشویق اندیشه ورزی و خردورزی است.

وی گفت: تاریخ آذربایجان سرشار از حضور نام آوران و بزرگان و پیشینه ی غنی فرهنگی و هنری است و معرفی و شناساندن این فرهیختگان به نسل های جدید پیوندی را بین گذشته و آینده برقرار می کند و این پیوند نیز به نوبه ی خود باعث افزایش خودباوری نسل های جوان  می شود.

محمدپور تصریح کرد: اگر نسلهای آتی پیشینه ی اثرگذار خود را باور کنند و به ظرفیت های تمدن ساز و سعادت بخش گذشته واقف باشند می توانند نقش آفرینی نمایند.

وی تاکید کرد: استمرار حرکت به سمت فرهنگ پروری و جریان سازی فرهنگی در جامعه مرهون تکریم فرهیختگان آن جامعه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: برگزاری آیین بزرگداشت هنرمندان و اصحاب قلم و فرهنگ پیامدهای متعددی دارد که از آن جمله می توان به الگوسازی برای جوانان و نوجوانان و شناسایی استعدادهای بالقوه و به فعلیت رساندن و شکوفا کردن آن اشاره کرد.

وی عدم پاسداشت یاد و نام بزرگان و فرهیختگان جامعه را عامل ایجاد گسست فرهنگی عنوان کرد و افزود: وقتی در جامعه ای گسست فرهنگی بوجود بیاید یعنی آموزه ها و دستاوردهای فرهنگی یک ملت که باید نسل به نسل منتقل گردد، منقطع شود یک نوع از خودبیگانگی و در ادامه نوعی خودباختگی نسبت به فرهنگ های دیگران بوجود می آید.

محمدپور تاکید کرد: برای مقابله با گسست فرهنگی باید برای جوانان الگوسازی کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  با اشاره به اینکه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، واسپاری برخی از امور به  سازمان‌های مردم نهاد به عنوان یکی از رویکردهای شاخص دولت مطرح بوده است، گفت: در برنامه های فرهنگی و هنری نیز اگر مرکز ثقل حرکت و اداره ی مراسم خود مردم باشند، برنامه اثربخشی بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است؛ همایش بزرگداشت شاعر، عارف و عاشیق نامی، خسته قاسم تیکمه داشلی، روز چهارشنبه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۵، به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستان آباد  و انجمن ادبی استاد شهریار و همیاری شورای اسلامی و شهرداری تیکمه داش و سایر نهادها و ارگانها برگزار خواهد شد.