جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه و عکس کلیبر سبک زندگی مردم منطقه ی ارسباران را به تصویر می کشد

آرخا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: جشنواره منطقه ای فیلم کوتاه و عکس کلیبر سبک زندگی مردم منطقه ی ارسباران را به تصویر می کشد.
محمد محمدپور در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره منطقه ای فیلمنامه، فیلم کوتاه و عکس کلیبر با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ اظهار داشت: فرهنگ با تمام زوایای زندگی انسانها پیوند خورده و هر برنامه ای در هر زمینه ای بدون ضمیمه ی فرهنگی نمی تواند تاثیرگذار باشد بنابر این اهمیت فرهنگ در تمام بخش های زیر بنایی توسعه باید نهادینه شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، تاکید کرد: توسعه همه جانبه و پایدار شکل نمی گیرد مگر اینکه نگاه مان به توسعه در همه بخش ها از منظر فرهنگی باشد.
محمدپور گفت: سیاست کاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بر این استوار است تا با بررسی شاخصه های فرهنگی هر شهرستان، برنامه های منطقه ای خود را تنظیم و اجرا نماید که درخصوص منطقه ارسباران و کلیبر با توجه به جاذبه های خاص گردشگری در آن، برگزاری جشنواره عکس و فیلم کوتاه و فیلمنامه با هدف معرفی جاذبه های فرهنگی و گردشگری منطقه در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: بر این اساس هر منطقه بایستی یک فعالیت شاخص برای خود تعریف کرده و برنامه ی ویژه ای را با همان محوریت برگزار نماید.
محمدپور با اشاره به اینکه زندگی عشایری و روستایی، خاستگاه فرهنگ و ادبیات فولکلور است گفت: فلکلور و عادات و آداب و رسوم رایج مردم قلب تپنده فرهنگ آنها را تشکیل می دهد. فرهنگ معنوی، ارتباط مستقیمی با زندگی روزمره انسان ها دارد و اگر نیاز باشد مردمی را به بهترین شیوه شناخت، یکی از مهمترین راه ها، مطالعه بر روی فرهنگ معنوی و فولکلور آنها است.
وی تاکید کرد: این جشنواره ظرفیتی را ایجاد می کند تا سبک زندگی مردم منطقه ی ارسباران به تصویر کشیده شده و معرفی گردد.
براساس این گزارش جشنواره یاد شده در سه بخش مسابقه، جنبی و مهمان با شرکت هنرمندانِ استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی،اردبیل،زنجان و گیلان، پانزدهم تا هجدهم شهریورماه جاری در شهرستان کلیبر برگزار می شود.
ترویج و تبیین جایگاه ویژه ی عشایر و روستائیان منطقه در تصمیم گیری های خرد و کلان، تبیین و ترویج فرهنگ، سنن و آداب و رسوم بومی روستائیان و عشایر منطقه و نقش روستائیان و عشایر منطقه در تبیین و ترویجِ ارزش های اسلامی و اخلاقی از اهداف برگزاری این جشنواره است.
همچنین تبیین نقش روستائیان و عشایر منطقه در دفاع مقدس، نقش آئین ها و رسوم بومی روستائی و عشایر منطقه در زندگی امروزی آنها، تبیین نقش و جایگاه روستائیان و عشایر منطقه در تولید سرانه استان و تبیین نقش و جایگاه روستائیان و عشایر منطقه در جذب گردشگر از دیگر اهداف این جشنواره فرهنگی و هنری محسوب می شود.