جشنواره ارسباران؛ آتشفشان تئاتر کوتاه ایران

آرخا: در پی برگزاری یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران(قره داغ) که آیین اختتامیه آن ۲۶ مرداد در اهر برگزار شد، داریوش نصیری از داوران این جشنواره یادداشتی در سایت ایران تئاتر منتشر کرد.

یادداشت داریوش نصیری به این شرح است:

در عصری که انسان‌ها، زمان محدود و فشرده‌تری دارند و در حداقل‌ها زندگی می‌کنند، تئاتر کوتاه شبیه یک معجزه است. تئاتر کوتاه چندی است در ایران در خطه سرسبز ارسباران و آذربایجان شرقی در حال تجربه، آزمون و خطا و اجراست. البته این نکته را باید به فال نیک گرفت که در کشور عزیزمان ایران، تئاتر کوتاه در حال رشد و بلوغ است، زیرا یکی از الزامات تئاتر امروزه جهان، تئاتر کوتاه است. انصافاً باید دست‌مریزاد گفت به ستاد اجرایی جشنواره بابت همت و غیرت مثال‌زدنی بابت برگزاری این جشنواه سراسری، چراکه استقبال از ۱۱ استان یا به تعبیری ۲۳ شهرستان  و یک کشور خارجی کار ساده و آسانی هرگز نخواهد بود اما نکات روشن و قابل‌توجه جشنواره را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

۱ـ یادمان و نکوداشت هنرمندان برجسته ملی و گاه منطقه‌ای، تا قبل از فراموشی و خاموشی چراغ عمرشان، آن هم در نهایت ادب، احترام و شکوهمندانه،که این بار قرعه به نام استاد کریم اکبری‌مبارکه افتاد.

۲ـ تندیس جشنواره، نماد خروس قفقازی در حال انقراض در این منطقه است و این دقت نظر و هوشمندی اهالی ارسباران به جهت حمایت از این گونه‌ی جانوری در محیط زیست نیز بسیار مغتنم است.

۳ـ معرفی یک اثر برگزیده در بخش نمایش خیابانی به جشنواره بین‌المللی و اجرای رپرتوار آثار برگزیده نمایش‌های صحنه‌ای در یکی از سالن‌های مطرح تهران.

۴ـ عدم تمرکزگرایی در شیوه مدیریت این جشنواره و واگذاری عنان جشنواره به اهالی هنردوست شهرستان اهر.

اما ذکر چند نکته نیز در این مقال خالی از لطف نیست:

  1. زمان اجرایی جشنواره در طول این سال‌ها دچار نوسان بسیار بوده که لازم است مسوواین جشنواره به این مهم دقت بیش‌تری داشته باشند.
  2. این جشنواره هنرمندان و گردشگران بی‌شماری را با خود به این شهر دعوت می‌کند. پس به جهت برخی زیرساخت‌ها همچون تجهیز سالن‌ها و پلاتوها، ساخت و تجهیز هتل و رستوران، امکانات رفاهی و … مسوولان استان و شهرستان باید همت بیش‌تری از خود نشان بدهند.
  3. حمایت همه‌جانبه مسوولان استان بخصوص اداره کل ارشاد استان، از این جشنواره بسیار لازم و ضروری است.
  4. این جشنواره به صورت سراسری برگزار می‌شود اما در صداوسیمای استان خبری از این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری نیست.

اما در پایان باید اعتراف بکنیم خون‌گرمی، صمیمیت و مهربانی غیرقابل‌تصور مردمان هنردوست و هنرپرور شهرستان اهر بسیاری از کمبودها و نبود امکانات را از یاد می‌برد.