در تمام آثارم از آذربایجان شروع کرده ام

گویا: عصر روز سه شنبه سی ام دی ماه اعظم فرخزاد رمان نویس بزرگ اهری در جلسه کانون شعر اداره کتابخانه های عمومی به دعوت این اداره حضور یافت و در جمع شعرا و هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران به معرفی آثارش پرداخت و در پایان کتاب هایش را برای دوستداران امضا کرد. حضور فرخزاد در اهر و در چنین برنامه ای رخداد ارزشمند فرهنگی بود. رویدادی که در کلان شهرها با عنوان جشن امضای کتاب و با استقبال و بازتاب قابل توجهی صورت می گیرد.
اعظم فرخزاده ( آخوندزاده) متولد سال ۱۳۴۰ در اهر فرزند علی اکبر آخوندزاده است. مرحوم آخوندزاده شاعر بود و « صابر» تخلص می کرد. اعظم فرخزاده در سال ۵۹ از اهر مهاجرت کرده و مدتی در تهران و بعد در تبریز زندگی کرده و هم اکنون ساکن تبریز است. اولین رمانش را در سال ۱۳۷۲ نوشته اما در سال ۱۳۸۰ منتشر شده است. وی عضو سرای اهل قلم در تهران است.
بانوی رمان آذربایجان تاکنون ۲۲ رمان منتشر کرده است که تعداد ۱۲ مورد آن ها رمان تاریخی است.
در حاشیه این مراسم و در گفتگو با خبرنگار گویا، از خود و آثارش گفت. فرخزاد گفت: من اهر را واقعاً دوست دارم و مرتب به اهر می آیم. در تمام کتاب هایم از آذربایجان شروع کرده ام.
فرخزاد گفت: بیشتر دوست دارم بنویسم و چندان در برنامه ها حضور نمی یابم. از حاشیه ها خود را دور نگه می دارم. احتیاجی به تشویق هم ندارم. من برای نسل های بعدی کار می کنم برای همین اینجا و آنجا نمی روم که خودم را معرفی کنم.
این رمان نویس اهری افزود: به تاریخ علاقه زیادی دارم و بیش از ده رمان منتشر شده من تاریخی است. این آثار کار زیادی می برد. کاملاً متکی بر تحقیق و پژوهش است.
اعظم فرخزاد گفت: ناشناخته می مانم که بتوانم به کارهای تحقیقاتی ام بپردازم و بیشتر با کتاب سر و کار دارم.
فرخزاد اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی را با دشواری همراه دانست و گفت: واقعا برای گرفتن مجوز برخی آثارم زمان زیادی صرف شده و دوندگی زیادی داشته است.
این بانوی اهری برای نمونه از رمان کلاریس نام آورد و گفت: برای اخذ مجوز این رمان هفت سال زمان طی شده است.
وی افزود: من عمدتاً با انتشارات چکاوک کار می کنم و امتیاز آثارم را واگذار می کنم.
فرخزاد به اشاره به تجدید چاپ آثارش گفت: چاپ اول آثارم در شمارگان ۳ هزار منتشر می شوند اما چاپ دوم و سوم در شمارگان ۵ هزار و ۱۰ هزار بازنشر می شوند.
نویسنده نام آشنای اهری گفت: رمان های؛ « شاه زاده تاج السلطنه»، « کلاریس» و « رازهای حرمسرا» هنوز موفق به اخذ مجوز نشده اند.
فرخزاد با انتقاد از وضعیت صدور مجوز برای کتاب، گفت: رمان فرشته و شیطان پنج سال در انتظار مجوز ماند و آخر سر هم مجوز ندادند. مدتی بعد همان رمان را با نام « فرشته» فرستادیم، مجوز دادند.
وی رمان های؛ « تصویر ابدی»، « طلوع یک رویا» و « رفت، به همین سادگی» را نیز در دست انتشار دارد.
رمان های؛ نازبانو گمشده ناصرالدین شاه، هانا، اشرف ملکه بی تاج و تخت، افسانه، شاهزاده تاج السلطنه، هایدا، هدیه شاهزاده، قانون و قدرت، رازهای حرمسرا، سایه های عشق، پیوند سایه ها، صورت پنهان، فرشته، سپیده در نیمه شب، کلاریس، سهم من از عشق، نفرین آگوستینا، سفرهای آناهیتا، فوزیه عروس مصری و زینب پاشا از جمله آثار اعظم فرخزاد هستند.
جامعه اهر در تمام حوزه های فرهنگی و هنری شخصیت های برجسته ملی برای معرفی به نسل حاضر و بهره مندی آنها دارند. حضور این شخصیت ها در اهر و در جمع جوانان و رقم خوردن برنامه های فرهنگی شاخص که اغلب در شهرهای بزرگ با توجه بسیار برگزار می شوند، گام مهمی در رشد فرهنگی منطقه است.
اقدام اداره کتابخانه های عمومی اهر و کانون شعر این اداره در برگزاری برنامه مورد بحث شایسته تقدیر است و از نهادهای فرهنگی دیگر نیز انتظار می رود هر از گاه چنین اقدامی داشته باشند.
دوهفته نامه گویا، شماره ۲۳۹، ۱۵ بهمن ۱۳۹۳