جبرائیل فتح اله پور پایه گذار تئاتر دفاع مقدس در اهر

آرخا: جبرائیل فتح اله پور متولد ۲۲ آبان سال ۱۳۲۹ در شهر اهر از هنرمندان پیش کسوت تئاتر اهر است و پایه گذار تئاتر دفاع مقدس در اهر به حساب می آید. او اکنون شاهد آن است که آرزوهای تئاتری اش توسط جوانان جامه عمل پوشیده است. فتح اله پور اخیراً در گفتگویی که با دوهفته نامه گویا داشت، به این نکته اشاره کرده و گفت؛ « « آرزو داشتم اهر کانون تئاتر آذربایجان باشد و امروز آرزوی من محقق شده است. هنرمندان شهرمان کاری کرده اند که ما آرزویش را داشتیم. خوشحالم و همه شان را دعا می کنم».

در سال ۴۷ دیپلم ادبی گرفت و تا سال ۵۰  در همدان سپاهی دانش بود. در سال ۵۰ به استخدام آموزش و پرورش اهر درآمد و روستای دمریق از توابع کلیبر نخستین محل خدمت او بود. در سال ۵۱ پس از شرکت در کنکور مربیان هنر به تهران منتقل و در انستیتوی مربیان اهر به تحصیل در دوره کاردانی رشته تئاتر با گرایش بازیگری و کارگردانی پرداخت. در سال ۵۵ به شهرستان اهر بازگشت و پس از یک سال خدمت در کلیبر به عنوان مربی هنر در سال ۵۶ به شهر اهر منتقل شد. تا سال ۱۳۶۴ در اهر بود و پس از آن به تبریز انتقال یافت.

فتح اله پور از دوره دانش آموزی وارد صحنه تئاتر شد. پایه دهم دبیرستان بود که در نمایش طنز «آگهی های خجالتی» ایفای نقش کرد. در کلیبر هم که بود از تئاتر غافل نبود و در آن شهر نمایش « عیالوار» را به روی صحنه برد.

پس از انقلاب فاز دیگری از هنر خود را در تئاتر دفاع مقدس آغاز کرد. نخستین نمایش در این موضوع را با عنوان « از عصیان تا ایثار» در سال ۱۳۶۰ به روی صحنه برد.

جبرائیل فتح اله پور تا سال ۶۴ چندین نمایش در موضوع دفاع مقدس و موضوعات دیگر و همچنین نمایش های طنز به روی صحنه برد.

« دیار عاشقان»، « استفاده اخصاصی ممنوع»، « شب مهتابی»، « شایعه» و « سفیر کربلا» و همچنین نمایش های طنز؛ « سن الله منی یازدیر»، « یاریمادیق ایستیسیندن کور اولدوق توستوسیندن»، « دوزی یئدین دوزقابین سیندرما»، « آیریلیق» و« آرایشگاه مشدی زلفعلی» آثار فتح اله پور در اهر هستند.

وی پس از انتقال به تبریز در امور تربیتی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی مشغول خدمت شد. از طرف اداره کل و واحد جنگ امور تربیتی به عنوان عکاس و فیلمبردار انتخاب شد و هرجا که بمباران می شد برای عکاسی و فیلمبرداری می رفت. بمباران یک مدرسه در میانه یکی از آنها بود که بعداً  فیلم« شب غریبانه» را در ارتباط با بمباران این مدرسه ساخت. در سال ۷۰ نیز مستند؛ « جنگ به روایت تصویر» را در مورد دفاع مقدس کار کرد.

فتح اله پور تا سال ۷۲ در امور تربیتی استان فعالیت کرد و بعد از آن به عنوان معلم هنر در ناحیه ۳ تبریز به ادامه خدمت پرداخت و نهایتاً در سال ۷۸ بازنشست شد.

ـ با استفاده از متن گفتگو با جبرائیل فتح اله پور در دوهفته نامه گویا، شماره ۲۷۴، تیرماه ۱۳۹۵