۲۰ اسفندماه؛ سالروز رسمیت یافتن هنر رزمی هالا/ هالا یعنی؛ قدرت ایمان

آرخا: ۲۰ اسفندماه سالروز رسمیت یافتن هنر رزمی هالا در کشور است.
شهر تاریخی اهر در سال ۱۳۴۰ فرزندی به دنیا آورد که اندکی بعد چون روی پای خویش ایستاد و اندیشه کرد، « رزم» را عاشق شد.
نامش « اسماعیل » بود و نام خانوادگی اش« ملک جهانی». به گواهی معلمانش؛ درس خوان بود و مودب. و مومن و پاکدامن. نزد دوستان به « چالاکی» و « رزم» آوری موصوف بود. دوران کودکی استاد ملک جهانی در اهر و کوی دباغخانه طی شده و خمیرمایه جسم و جانش در این شهر نجیب شکل گرفته است.
استاد اسماعیل ملک جهانی ۱۲ ساله بود که به ورزش رزمی روی می آورد و به درک وسیع از این هنر نائل می آید. چنان که احساس می کند خود می تواند کانون و مرجعی برای هنرهای رزمی باشد. تصمیم می گیرد رشته و سبک رزمی مستقل عرضه کند. این رویداد مهم در سال ۱۳۵۷ رخ داد و اولین فرم هالا ابداع و در سال ۱۳۵۹ آموزش این ورزش توسط استاد همزمان در تبریز و اهر شروع شد. نام این ورزش رزمی « هالا» است. « ها» در زبان سانسکریت ( که همریشه زبان باستانی ایران است) خورشید معنی می دهد که مظهر قدرت و انرژی می باشد. استاد ملک جهانی در همایش « اهر، شهر هالا» از ارتباط معنای لغوی « هالا» و اهر سخن گفت. قدرت در هــالا پله اول انسانیت است و « لا»؛ کلمه عربی به اختصار بیانگر « لا اله الا اله» می باشد که شعار اصلی توحید و مظهر ایمان و انسانیت است و می توان گفت؛ هالا یعنی قدرت ایمان.
هنر رزمی هالا ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۷۹ به عنوان یک رشته رزمی مستقل زیر نظر فدراسیون ورزشهای رزمی و سازمان تربیت بدنی به ثبت رسید.
گفتنی است؛ ۲۶ و ۲۷ مهرماه همایش « اهر، شهر هالا» همراه با نکوداشت استاد اسماعیل ملک جهانی در اهر برگزار شد. همزمان خیابان استاد ملک جهانی و مدرسه هنر رزمی هالا در اهر افتتاح گردید.
همچنین ۲۷ مهرماه امسال همایش « هالا و هوراند» با حضور گسترده شهروندان و مسئولان در شهرستان هوراند برگزار شد.
هنر رزمی هالا در آستانه برگزاری نخستین تورنمنت بین المللی خود در شهر تبریز قرار دارد.